Σελίδες

Παρασκευή 2 Νοεμβρίου 2012

Οικονομική διπλωματία με πρεσβευτές... λάδι και κρασί





Ενίσχυση της «οικονομικής διπλωματίας» επιχειρεί το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων με πρεσβευτές ελληνικά προϊόντα όπως το ελαιόλαδο και το κρασί, τη φέτα, τιςκομπόστες φρούτων, τις τσιπούρες, τα μύδια και τα ρόδια. Με σύμμαχο αγροτικά προϊόντα υψηλής ποιότητας κάνει... βήματα εξωστρέφειας κυρίως σε αγορές τρίτων χωρών, όπως είναι η Ρωσία, η Κίνα, οι Ηνωμένες Πολιτείες, ο Καναδάς, η Ελβετία κ.λπ. Ήδη ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, κ. Αθανάσιος Τσαυτάρης, προχώρησε σε αύξηση των προγραμμάτων προώθησης προϊόντων στα οποία ενέταξε και νέους δικαιούχους-ιδιώτες, συνεταιριστικές επιχειρήσεις και ομάδες συνεταιρισμών. Και αυτό διότι η εμπειρία της τελευταίας τριετίας ήταν θετική και τα αποτελέσματα θεαματικά.



Το πρώτο εξάμηνο του 2012 οι εξαγωγές φέτας στις ΗΠΑ εκτοξεύτηκαν (άνοδος κατά 87%), οι πωλήσεις ελαιολάδου στην Κίνα αυξήθηκαν κατά 50% και ο ελληνικός οίνος μπήκε δυναμικά στο παιχνίδι των ξένων αγορών, με το αγιορείτικο κόκκινο κρασί «Kormilitsa» να κερδίζει τον τίτλο του «Επίσημου Οίνου του Κρεμλίνου». Έτσι το υπουργείο αποφάσισε να διαθέσει περίπου 10 εκατ. ευρώ την επόμενη τριετία για την προώθηση ελαιολάδου και 8 εκατ. ευρώ για την προβολή των ελληνικών κρασιών ως το ερχόμενο καλοκαίρι. Η εξισορρόπηση του αγροτικού ισοζυγίου σε συνδυασμό με την ανάδειξη των ποιοτικών ελληνικών προϊόντων αποτελεί προτεραιότητα για τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κ. Αθανάσιο Τσαυτάρη.
Μετά τις προηγούμενες ανάλογες δράσεις για πρώτη φορά οι ελληνικές εξαγωγές προς τις ΗΠΑ το πρώτο εξάμηνο του 2012 ήταν περισσότερες από τις εισαγωγές - εξαιτίας εν μέρει και της οικονομικής ύφεσης στην Ελλάδα. Αντίστοιχα, το διμερές εμπορικό ισοζύγιο εμφανίζεται πλεονασματικό για την Ελλάδα κατά περίπου 98 εκατ. δολάρια.
Για τον ελληνικό οίνο το ειδικό μέτρο στήριξης «Προώθηση οίνων σε αγορές τρίτων χωρών», στο πλαίσιο της Κοινής Οργάνωσης Αμπελο-οινικής Αγοράς, οδήγησε την τελευταία τριετία σε αύξηση των εξαγωγών σε συγκεκριμένες αγορές. «Γι' αυτό αποφασίσαμε να προχωρήσουμε στην έκδοση υπουργικών αποφάσεων για την ένταξη και νέων δικαιούχων. Στο πλαίσιο αυτής της δράσης εγκρίναμε 21 νέα προγράμματα και 27 προγράμματα ανανέωσης συνολικού προϋπολογισμού 8 εκατ. ευρώ» αναφέρει ο υπουργός.
Σύμφωνα με τον κ. Τσαυτάρη, ο δρόμος για την έξοδο από την κρίση περνά από την ποιότητα και την εξωστρέφεια. «Σε κανένα προϊόν χαμηλού κόστους δεν θα είμαστε ποτέ ανταγωνιστικοί διότι υπάρχουν η Κίνα, η Ινδία, ακόμη και οι Ηνωμένες Πολιτείες. Μπορούμε, όμως, να είμαστε ανταγωνιστικοί στην ποιότητα» τονίζει.


Και αυτό διαφάνηκε από την πορεία των εξαγωγών στις χώρες όπου η υπεροχή των ελληνικών προϊόντων διαφημίστηκε. Οι συνολικές εξαγωγές οίνου (σε αξία) στις χώρες όπου εφαρμόζονται προγράμματα προώθησης (δηλαδή, σε ΗΠΑ, Καναδά, Ρωσία, Ελβετία και Κίνα) το 2011 έφτασαν σχεδόν τα 12 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση 25% σε σχέση με το 2009. Αλλά και το ελαιόλαδο είχε τις... επιτυχίες του. Μόνο στην Κίνα οι πωλήσεις του αυξήθηκαν κατά 50%. Γι' αυτό υλοποιείται νέο πρόγραμμα προώθησης για το επόμενο έτος σε Ρωσία, Ουκρανία, Κίνα, Βόρεια Αμερική, Αυστραλία και Νορβηγία, προϋπολογισμού περίπου 10 εκατ. ευρώ.
Για την προβολή των ελληνικών προϊόντων, εκτός από τις συνήθεις συμμετοχές σε διεθνείς εκθέσεις, επιστρατεύονται πλέον πιο... διπλωματικά μέσα. Διοργανώνονται γαστρονομικά ταξίδια για ξένους δημοσιογράφους και εμπόρους, βραδιές γευσιγνωσίας στην Ελλάδα και στις χώρες ενδιαφέροντος, ειδικές εκδηλώσεις σε ξενοδοχεία κ.λπ., ενώ γίνεται χρήση και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Τα ίδια «εργαλεία» θα χρησιμοποιήσει το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης στα νέα προγράμματα προώθησης που ετοιμάζει για το τυρί και το γιαούρτι σε συγκεκριμένες αγορές των ΗΠΑ, του Καναδά και της Αυστραλίας, αλλά και για τις κομπόστες φρούτων και τα ψάρια ιχθυοκαλλιέργειας. Δυνατά στο... παιχνίδι μπαίνουν τελευταία και τα ρόδια. Τελευταία έκλεισαν συμφωνίες με Αγγλία, Ρουμανία, Γερμανία και Ρωσία για την προώθηση των ελληνικών ροδιών, κυρίως των βιολογικών, για τα οποία υπάρχει ζήτηση και ανοίγονται διαρκώς νέες αγορές.
Η οικονομική διπλωματία ωστόσο μπορεί, εκτός από τα ποιοτικά ελληνικά προϊόντα, να στηριχθεί και σε... υβρίδια, όπως είναι η σύνδεση της γεωργίας με τον τουρισμό. Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης σχεδιάζει το «παντρολόγημα» της σωστής διατροφής και της ελληνικής γαστρονομίας με τον τουρισμό και βρίσκεται σε συζητήσεις με τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).



«ΜΕΘΟΥΝ» ΜΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΟΙΝΟ ΟΙ ΞΕΝΕΣ ΑΓΟΡΕΣ
Την τελευταία τριετία εφαρμογής του μέτρου προώθησης οίνων το ελληνικό κρασί κέρδισε έδαφος. Η συνολική αύξηση εξαγωγών μεταξύ 2009 και 2011 σε χώρες εκτός Ε.Ε. ήταν 29,6%.
Ειδικότερα, όπως λέει ο πρόεδρος της ΕΔΟΑΟ κ. Σωτήρης Ιωάννου, «η ανάπτυξη των εξαγωγών στην Κίνα ήταν η μεγαλύτερη μεταξύ των χωρών του προγράμματος ακόμη και σε απόλυτα νούμερα. Συγκεκριμένα η συνολική αύξηση πωλήσεων σε αξία στην Κίνα άγγιξε το 1,8 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό ανάπτυξης 1.175% μεταξύ των ετών 2009 και 2011».
Τα οφέλη από το πρόγραμμα προώθησης, σύμφωνα με τον διευθυντή Εξαγωγών της Ευάγγελος Τσάνταλης ΑΕ, κ. Περικλή Δράκο, ήταν η εντυπωσιακή αύξηση των πωλήσεων και η μεγάλη αναγνωρισιμότητα του ελληνικού κρασιού στις αγορές. «Τα οινοποιεία μας μπορούν πλέον να σταθούν επάξια στο ίδιο επίπεδο με εκείνα της Γαλλίας, της Ιταλίας και άλλων χωρών. Εμείς την τελευταία τριετία είχαμε εντυπωσιακή αύξηση πωλήσεων στη Βραζιλία. Αλλά και στην αγορά του Καναδά, όπου δραστηριοποιούμαστε επί μία 20ετία, διπλασιάσαμε τις εξαγωγές μας. Στην Κίνα έχουμε ξεκινήσει φιλόδοξο πρόγραμμα με 25 ιδιόκτητες κάβες, οι οποίες σύντομα θα γίνουν 30. Στη Ρωσία έχουμε πλέον θέση στα μεγαλύτερα σουπερμάρκετ» τονίζει. Τα λεγόμενά του βρίσκουν σύμφωνο και τον κ. Μάκη Μαυρίδη, συνιδιοκτήτη του Κτήματος Άλφα, ο οποίος ωστόσο επισημαίνει ότι το πρόγραμμα έπρεπε να είχε ξεκινήσει πριν από μία δεκαετία.
«Το ότι παρήγαμε καλά κρασιά το γνωρίζαμε εμείς αλλά η διεθνής αγορά το αγνοούσε. Το έμαθε την τελευταία τριετία» επισημαίνει. Οι εξαγωγές του Κτήματος Σκούρα, προτού ενταχθεί στο πρόγραμμα προώθησης, αποτελούσαν το 35% του τζίρου της εταιρείας, ενώ σήμερα έφτασαν το 51%, σε χώρες μάλιστα όπου η εταιρεία είχε παρουσία πολλά χρόνια πριν. Όπως λέει ο κ. Γιώργος Σκούρας, «η βοήθεια που έρχεται από το πρόγραμμα προώθησης μας επιτρέπει να κάνουμε έναν βαθύ σχεδιασμό τετραετίας, γεγονός πρωτοφανές για τα ελληνικά δεδομένα».

Πηγή : Neoskosmos

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Export Academy

Export Academy