Σελίδες

Κυριακή 11 Νοεμβρίου 2012

ΕΡΕΥΝΑ Τα «κλειδιά» για να επιβιώσει μια επιχείρηση

Η επέκταση δραστηριότητας στο εξωτερικό, η αξία και η μοναδικότητα του παραγόμενου προϊόντος, όπως επίσης και η έγκαιρη προσαρμογή σε έξοδα και τρόπο λειτουργίας είναι τα βασικότερα χαρακτηριστικά των ελληνικών επιχειρήσεων που θα επιβιώσουν -και θα ξεπεράσουν- την κρίση


Αυτό προκύπτει, μεταξύ άλλων, από την έρευνα που διενήργησε η Focus Bari σε συνεργασία και για λογαριασμό του ka-business.gr, με θέμα «Επενδυτικές ευκαιρίες εν μέσω οικονομικής κρίσης. Χαμένες ευκαιρίες - Προοπτικές του μέλλοντος». Όλη η έρευνα παρουσιάστηκε στις εργασίες του 3ου πολυσυνεδρίου «Καινοτομία & Ανάπτυξη», που διοργάνωσε το διαδικτυακό κανάλι ka-business.gr προχθές Παρασκευή 9 Νοεμβρίου, στο ξενοδοχείο «Porto Palace» της Θεσσαλονίκης.
Το ερωτηματολόγιο της έρευνας προέκυψε από τους προβληματισμούς και τις ανάγκες των επιχειρηματιών, του ακαδημαϊκού κόσμου και των ανθρώπων της αγοράς που είτε επικοινωνούν καθημερινά με το www.ka-business.gr είτε αρθρογραφούν στην έντυπη έκδοσή του «Καινοτομία & Ανάπτυξη». Στο πλαίσιο αυτό, οι εμπνευστές του εγχειρήματος συγκέντρωσαν τα στοιχεία και σχεδίασαν ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο απάντησαν online 132 ανώτατα στελέχη και ιδιοκτήτες επιχειρήσεων σε Θεσσαλονίκη και Αττική.

Η ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ
Η εικόνα που παρουσιάζει η επιχειρηματική κοινότητα σήμερα δεν έχει καμία σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Η οικονομική κρίση έχει διαβρώσει όλους τους κλάδους: πολύ λιγότερο, όμως, τις εξαγωγές, τα new media και το e-business, που -σύμφωνα με την έρευνα- εκτιμάται ότι θα πρωταγωνιστήσουν τα επόμενα χρόνια.
Ο επιχειρηματικός χάρτης, όπως φαίνεται, θα αλλάξει πολύ: σχεδόν επτά στους δέκα ερωτώμενους υποστηρίζουν πως αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις θα μεταφέρουν την έδρα τους στο εξωτερικό, ενώ εκτιμάται πως αυτοί που θα καταφέρουν να επιβιώσουν θα είναι οι επιχειρηματίες που θα δραστηριοποιηθούν εκτός συνόρων, αλλά και εκείνοι που θα δώσουν βαρύτητα στη μοναδικότητα του παραγόμενου προϊόντος ή της υπηρεσίας. Αναλυτικά, από την έρευνα για λογαριασμό του ka-business.gr προκύπτουν τα ακόλουθα συμπεράσματα:
01. Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τον τελευταίο χρόνο περισσότερο τους εξής κλάδους: αυτοκίνητα 89%, κατασκευές 88%, διαφήμιση 80%, λιανεμπόριο 79%, ΜΜΕ 67%, τράπεζες 64%, υγεία 52%, βιομηχανία 44%, ασφαλιστικές και πληροφορική 42%, τουρισμός 36%, τηλεπικοινωνίες 32%, τρόφιμα/ ποτά 27%, new media 20%, εξαγωγές 14%, e-business 11%.
02. Η επιχειρηματική κοινότητα αντιμετώπισε την κρίση με: μειώσεις μισθών και αμοιβών κατά 97%, περικοπές εξόδων κατά 96% και απολύσεις προσωπικού κατά 92%. Από φέτος προστέθηκε η πρόθεση των επιχειρηματιών (κατά 82%) να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους, μη έχοντας κάτι άλλο να κόψουν, αφού έχουν εξαντλήσει τις περικοπές σε μισθούς, αμοιβές και έξοδα. Αυτό το στοιχείο δεν υπήρχε στην περυσινή έρευνα σε τέτοιο υψηλό ποσοστό. Αντιθέτως, υπήρχε ένα υψηλό ποσοστό στην επένδυση νέων προϊόντων και στην αποτελεσματικότερη παραγωγή, που άγγιζε το 63%, ενώ φέτος η επέκταση σε νέα προϊόντα και δραστηριότητες έπεσε στο 30% (μαζί με την ολική αναδιάρθρωση της επιχείρησης).
Στο μεταξύ, το 74% των ερωτώμενων υποστηρίζει πως η στροφή σε αγορές εκτός Ελλάδος είναι ένα από τα σημαντικότερα μέτρα αντιμετώπισης της κρίσης. Σε πολύ χαμηλά επίπεδα βρίσκονται η καινοτομία (με 12%), η δανειοδότηση και η επιχορήγηση (κατά 6%, στοιχείο που υπογραμμίζει τον βαθμό στον οποίο οι επιχειρηματίες, εκόντες άκοντες, δοκιμάζουν τις δικές τους δυνάμεις, μη βασιζόμενοι στις δανειοδοτήσεις και επιχορηγήσεις). Τέλος, ένα 3% επενδύει σε νέο και παλαιό προσωπικό, αλλά και στην εκπαίδευσή του.

Ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες

Τα σημαντικότερα προβλήματα, που αντιμετώπισαν οι επιχειρηματίες τη χρονιά που σε μερικές εβδομάδες φεύγει είναι τα εξής: έλλειψη ρευστότητας (85%), έλλειψη κεφαλαίων κίνησης (55%), μειωμένοι/ πτωτικοί τζίροι (50%), ασταθές οικονομικό περιβάλλον (40%), ψυχολογικός παράγοντας/ αρνητικό κλίμα (34%), ασταθές πολιτικό περιβάλλον (23%), αδυναμία προσαρμογής στις νέες συνθήκες (11%) και αποδυνάμωση προσωπικού (5%).
Μικρότερα σχήματα, ευέλικτες μορφές συνεργασίας και εξωτερικοί συνεργάτες συνθέτουν τον νέο επιχειρηματικό χάρτη της χώρας μας.
Όπως προκύπτει από την έρευνα, το 79% υποστηρίζει πως ο τρόπος λειτουργίας των επιχειρήσεων ως προς τα εργασιακά θα αλλάξει. Το 64% εκτιμά ότι θα δημιουργηθούν ελληνικές επιχειρήσεις με έδρα ή παραγωγικές μονάδες σε άλλες χώρες, ενώ ένα 58% πιστεύει ότι θα δημιουργηθούν νέοι κλάδοι δραστηριότητας και θέσεις εργασίας.
Το 52% υποστηρίζει πως η καινοτομία θα έχει τον πρώτο λόγο σε υπηρεσίες και προϊόντα, ενώ ένα 27% εμφανίζεται ιδιαίτερα απογοητευμένο, υποστηρίζοντας πως δεν θα υπάρχουν ελληνικές επιχειρήσεις, αφού αυτές θα έχουν περάσει σε ξένα χέρια.
Το 26% των ερωτώμενων απαντά πως θα υπάρχουν περισσότερες μικρές επιχειρήσεις αντί για μεγάλες, ενώ, τέλος, ένα 17% υποστηρίζει πως θα υπάρξει στροφή των επιχειρήσεων στην παροχή υπηρεσιών, αλλά και μεγαλύτερη αναλογία επιχειρήσεων στην περιφέρεια.
Σημειωτέον ότι στην περυσινή έρευνα οκτώ στους δέκα υποστήριζαν πως οι επιχειρήσεις της περιφέρειας είναι πολύ σημαντικές για την ανάκαμψη της οικονομίας, αλλά και ότι η περιφέρεια κρύβει πολύ μεγάλες δυνατότητες, τις οποίες δεν έχει ακόμη αναπτύξει.

Ποιοι κλάδοι θα αναπτυχθούν στην Ελλάδα

Σύμφωνα με την έρευνα της Focus Bari για λογαριασμό του ka-business.gr, οι κλάδοι που θα αναπτυχθούν στην Ελλάδα θα είναι οι εξής: 79% εξαγωγικές επιχειρήσεις παραδοσιακών ελληνικών προϊόντων, 71% e-commerce, 68% εναλλακτικές μορφές τουρισμού, 67% εναλλακτικές μορφές ενέργειας, 44% απλός τουρισμός και new media, 38% εξαγώγιμες εφαρμογές σε κινητά, 35% παραγωγή γενόσημων, 26% υπηρεσίες προσωπικής ανάπτυξης και ανθρώπινου δυναμικού, 21% φροντίδα ηλικιωμένων, 20% ιχθυοκαλλιέργειες, 17% άλλες ιατρικές υπηρεσίες και 17% διοργάνωση συνεδρίων και επαγγελματικών events.
Οι επιχειρήσεις που θα επιβιώσουν και θα ξεπεράσουν την κρίση θα είναι εκείνες που θα επεκταθούν στο εξωτερικό, υποστηρίζει το 64% του δείγματος, αυτές που θα δώσουν αξία και μοναδικότητα στο παραγόμενο προϊόν και υπηρεσία, όπως εκτιμά το 63%, αλλά και όσες θα προσαρμοστούν εγκαίρως σε έξοδα, τιμές και τρόπο λειτουργίας, σύμφωνα με το 57% των ερωτώμενων.
Η ύπαρξη ρευστότητας είναι η τέταρτη επιλογή (με 56%) για τα χαρακτηριστικά της επιχείρησης που θα ξεπεράσει την κρίση, ενώ ακολουθούν η κατάλληλη διοίκηση (με 28%), το κατάλληλο ανθρώπινο δυναμικό (με 20%) και η δυνατότητα κερδοφορίας (με 14%).

Τι ζητούν οι επενδυτές από το κράτος

Απαντώντας σε ερώτηση για τις κινήσεις που πρέπει να κάνει το κράτος, ώστε να βοηθήσει τις επιχειρήσεις να ξεπεράσουν την κρίση, το 67% των επιχειρηματιών ζητά απλό, δίκαιο και σαφές σύστημα φορολόγησης, το 55% σταθερό πλαίσιο λειτουργίας, το 42% απλοποίηση της γραφειοκρατίας, αλλά και στήριξη με κεφάλαια κίνησης από τις τράπεζες, το 28% εξόφληση των οικονομικών υποχρεώσεων του Δημοσίου προς τους ιδιώτες και το 26% ενθάρρυνση της εξωστρέφειας.
Ένα 15% υποστηρίζει ότι το κράτος πρέπει να προχωρήσει σε ευνοϊκές ρυθμίσεις χρεών προς το Δημόσιο, το ίδιο ποσοστό (15%) ζητά αποτελεσματική συνεργασία με τις ιδιωτικές επιχειρήσεις, ενώ ένα 11% θέλει δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών στα εργασιακά.


Πηγή :ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Export Academy

Export Academy