Κατά το πρότυπο του γνωστού ελληνικού μύθου, όσοι ξεκινούν μια start-up μοιάζουν στον Θησέα: «ερωτεύονται» μια ιδέα (την Αριάδνη τους) και προσπαθούν να βρουν με τον μίτο αυτής της ιδέας, τον δρόμο τους στον «λαβύρινθο» του επιχειρείν.
Σε προηγούμενό μας άρθρο που αποσαφήνιζε την έννοια του start-up, αναφέραμε ότι τα start-ups έχουν μεγάλο ποσοστό θνησιμότητας.
Άραγε, υπάρχει ένα «road map», ένα συγκεκριμένο σύνολο κανόνων που πρέπει να ακολουθήσει
κάποιος που ξεκινά ένα start-up εγχείρημα; Η απάντηση είναι όχι. Μπορεί να ακούσει όμως ορισμένες συμβουλές/πληροφορίες από ανθρώπους που πέτυχαν ακολουθώντας αυτό το μονοπάτι.
Δια στόματος λοιπόν δυο πετυχημένων επιχειρηματιών, του Δημήτρη Γλέζου, ιδρυτή της Transifex, (διαβάστε περισσότερα εδώ) και του Γιώργου Κουτσογιαννόπουλου, συνιδρυτή και Διευθύνοντα Συμβούλου της Helic (σχετικό άρθρο), παραθέτουμε 10 συμβουλές για φέρελπεις νέους επιχειρηματίες:
Καταλήγοντας θα λέγαμε ότι το τοπίο της νεοφυούς (start-up) επιχειρηματικότητας μοιάζει ουκ ολίγες φορές με «κινούμενη άμμο».
Ο «χρυσός κανόνας» (αν υπάρχει τέτοιος) είναι η πίστη στις δυνατότητές μας και στην επίμονη, «τρελή» ιδέα που μπορούν να «χακάρουν» οποιαδήποτε προβλήματα και να «ανοίξουν» τον δρόμο προς την επιτυχία.
Πηγή: BankWars - Ελένη Νάτση
Σε προηγούμενό μας άρθρο που αποσαφήνιζε την έννοια του start-up, αναφέραμε ότι τα start-ups έχουν μεγάλο ποσοστό θνησιμότητας.
Άραγε, υπάρχει ένα «road map», ένα συγκεκριμένο σύνολο κανόνων που πρέπει να ακολουθήσει
κάποιος που ξεκινά ένα start-up εγχείρημα; Η απάντηση είναι όχι. Μπορεί να ακούσει όμως ορισμένες συμβουλές/πληροφορίες από ανθρώπους που πέτυχαν ακολουθώντας αυτό το μονοπάτι.
Δια στόματος λοιπόν δυο πετυχημένων επιχειρηματιών, του Δημήτρη Γλέζου, ιδρυτή της Transifex, (διαβάστε περισσότερα εδώ) και του Γιώργου Κουτσογιαννόπουλου, συνιδρυτή και Διευθύνοντα Συμβούλου της Helic (σχετικό άρθρο), παραθέτουμε 10 συμβουλές για φέρελπεις νέους επιχειρηματίες:
- Σκέψου μια ιδέα εξαρχής εξωστρεφή: Στόχος πρέπει να είναι η παγκόσμια αγορά και μόνο. Λογικό, αν σκεφθεί κανείς την συρρίκνωση της ελληνικής αγοράς. Ανάλογα με την ιδέα σου και τον κλάδο της οικονομίας που στοχεύει το παραγόμενο προϊόν/ υπηρεσία οργάνωσε τα κατάλληλα ταξίδια στο εξωτερικό στο κέντρο βάρους της αγοράς σου. Απαραίτητο βήμα για να «οσφριστείς» τον ανταγωνισμό.
- Ο χρόνος ενασχόλησης μ’ ένα startup είναι «συμπιεσμένος»: Οφείλεις να είσαι σε εγρήγορση, απόλυτα αφοσιωμένος και να έχεις κάνει εναν minimum οικονομικό πρόγραμμα για να τα βγάλεις πέρα ενόσω «δουλεύεις» την ιδέα σου για τουλάχιστον 9-12 μήνες.
- Περισσότερο ίσως από την ιδέα, σημασία έχει η ομάδα. Η συνοχή της και η αντοχή στις κρίσεις θα καθορίσουν το τελικό αποτέλεσμα. Πέρα από τον ψυχολογικό παράγοντα που παίζει καθοριστικό ρόλο, σημασία έχει τα μέλη μιας ομάδας να έχουν συμπληρωματικές ικανότητες: σχηματικά θα λέγαμε ότι χρειάζεται ένα άτομο με τεχνικές γνώσεις, ένα άτομο με συγκεκριμένο επιχειρηματικό όραμα, και φυσικά ένας μάνατζερ που θα αναλάβει να ρεαλιστικοποιήσει το όραμα της ομάδας. Επιπλέον, πολύ σημαντική είναι και η επιλογή του κατάλληλου (πάλι με συμπληρωματικές ικανότητες σε σχέση με τον ιδρυτή) συνιδρυτή (co-founder). Για του λόγου το αληθές, στην Αμερική, και συγκεκριμένα στην Σίλικον Βάλεϊ γίνονται ειδικές εκδηλώσεις, όπου μπορείς να βρεις τον κατάλληλο συνιδρυτή/συμπορευτή στο επιχειρηματικό σου όραμα.
- Σωστοί σύμβουλοι: H γνώση τους είναι η δύναμή σου. Σημαντικό είναι να προέρχονται από τον κλάδο που δραστηροποιείσαι επιχειρηματικά (για παράδειγμα πρώην CEO, διευθύνοντες σύμβουλοι) ώστε να έχουν γνώση και πάνω απ όλα εμπειρία των τεκταινόμενων στο συγκεκριμένο χώρο.
- Η εύρεση των υποψήφιων πελατών πρέπει να γίνεται από την αρχή. Αυτοί θα σχηματοποιήσουν το προϊόν/ υπηρεσία όπως πρέπει τελικά να είναι. Σημαντικό επίσης είναι να είσαι ειλικρινής με το προϊόν σου, για να δημιουργήσεις πραγματικές σχέσεις εμπιστοσύνης με το κοινό σου.
- «Εχθρός του καλού είναι το τέλειο». Απόφυγε να είσαι τελειομανής. Αντιθέτως δοκίμαζε συνεχώς, τόλμα, άδραξε τις ευκαιρίες την κρίσιμη στιγμή. Είναι χαρακτηριστική η φράση του ιδρυτή του Linkedin Reid Hoffman “If you aren’t ashamed of your product, you’ve shipped too late.”(Αν δεν ντρέπεσαι για το προϊόν σου, τότε έχεις παραδώσει αργά).
- Να μιλάς σε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο, επιδιώκοντας όμως ένα αποτελεσματικό networking. Σ’ αυτό το σημείο υπάρχει και η παράμετρος του «να ξέρεις να λες όχι». Πρέπει να αναγνωρίζεις τις ευκαιρίες και να πηγαίνεις παρακάτω.
- Σωστή επιλογή επιχειρηματικής έδρας: Η επιλογή της έδρας συνδέεται με την αγορά στην οποία απευθύνεσαι και παραμετροποιείται ανάλογα με το εάν παράγεις προϊόν ή υπηρεσία, το νομοθετικό και φορολογικό πλαίσιο της χώρας όπου θα έχει έδρα η επιχείρησή σου, τις εξιδεικευμένες τράπεζες – χρηματαγορές (για παράδειγμα οι εταιρείες ναυτιλίας έχουν ως έδρα τους το Λονδίνο). Σημαντικό κριτήριο για την επιλογή της έδρας, το που βρίσκονται οι επενδυτές σου, διότι σίγουρα θα ζητήσουν να βρίσκεσαι εκεί που βρίσκονται.
- Διάβασε, βοηθά! Προτεινόμενο βιβλίο για χρηματοδότηση το “Raising money for the serious entrepreneur”. Άλλα βιβλία με σημαντικές συμβουλές για start-ups: The Lean Startup του Eric Ries,
Do More Faster των David Cohen & Brad Feld και το
The Art of The Start του Guy Kawasaki - Αντοχή και πυγμή στα όχι των υποψήφιων επενδυτών. Στη Σίλικον Βάλεϊ ο χρυσός κανόνας είναι τουλάχιστον 30-40 «πόρτες» κατά την πρώτη προσπάθεια χρηματοδότησης.
Καταλήγοντας θα λέγαμε ότι το τοπίο της νεοφυούς (start-up) επιχειρηματικότητας μοιάζει ουκ ολίγες φορές με «κινούμενη άμμο».
Ο «χρυσός κανόνας» (αν υπάρχει τέτοιος) είναι η πίστη στις δυνατότητές μας και στην επίμονη, «τρελή» ιδέα που μπορούν να «χακάρουν» οποιαδήποτε προβλήματα και να «ανοίξουν» τον δρόμο προς την επιτυχία.
Πηγή: BankWars - Ελένη Νάτση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου