Σελίδες

Δευτέρα 5 Νοεμβρίου 2012

Η φέτα "ναυαρχίδα" των εξαγωγών τυροκομικών ειδών

 
Σε «ναυαρχίδα» για τις ελληνικές εξαγωγές τυροκομικών ειδών, αλλά και ζωτικής σημασίας προϊόν για τη στήριξη του κτηνοτροφικού κλάδου και κατ' επέκταση και της εθνικής οικονομίας, εξελίσσεται το τυρί τύπου φέτας ...ΠΟΠ, κερδίζοντας νέες αγορές στο εξωτερικό και πρόσθετα μερίδια σε όσες ήδη υπάρχει παρουσία, όπως αναφέρει στο ρεπορτάζ του στην imerisia o Λεωνίδας Λιαμης
Φωτογραφία για Η φέτα ναυαρχίδα των εξαγωγών τυροκομικών ειδών
Ενδεικτικό του... ρεύματος, που έχει αρχίσει να διαμορφώνεται σε ξένες αγορές υπέρ της κατανάλωσης φέτας, είναι το γεγονός ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, οι εξαγωγές προς την Ουκρανία σημειώνουν «άλμα 212%, προς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα κατά 190%, στις ΗΠΑ κατά 108%, την Ιρλανδία κατά 66% και την Αυστραλία κατά περίπου 60%, σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2011.


Συνολικά στη διάρκεια της προηγούμενης χρονιάς, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας (ΣΕΚ), οι ελληνικές εξαγωγές φέτας, όσον αφορά στον όγκο τους, ανήλθαν σε σχεδόν 34.000 τόνους, εμφανίζοντας αύξηση σε ποσοστό περίπου 3% έναντι του 2010, όταν είχαν εξαχθεί περί τους 33.000 τόνους, ενώ μικρή άνοδο έχει καταγράψει και η αξία των πωλήσεων.

«Η αξία της εξαγόμενης φέτας, τη χρονιά που μας πέρασε, ανήλθε στο ποσό των 182 εκατ. ευρώ κι είναι αυξημένη κατά 2% σε σχέση με το 2010, όταν τα έσοδα αντίστοιχα είχαν διαμορφωθεί στα 178 εκατ. ευρώ», τόνισε ο πρόεδρος του ΣΕΚ, Π. Πεβερέτος, σε εκδήλωση για την ελληνική φέτα ΠΟΠ που οργανώθηκε εσχάτως στην Ελασσόνα του νομού Λαρίσης.

Κυριότεροι προορισμοί για την ελληνική φέτα είναι κατά προτεραιότητα η Γερμανία (σ.σ. απορροφά περί το 40% των συνολικών εξαγωγών του προϊόντος), το Ηνωμένο Βασίλειο (με 14%) και η Ιταλία (με 12%), ενώ σημαντικές αγορές θεωρούνται ακόμη η Σουηδία, η Κύπρος, η Αυστρία, οι ΗΠΑ, η Αυστραλία, η Γαλλία, η Ελβετία, το Βέλγιο και ο Καναδάς. «Από το σύνολο των εξαγωγών τυροκομικών προϊόντων, περί το 70% έως και 76%, ανάλογα τη χρονιά, αντιπροσωπεύει το ποσοστό των εξαγωγών φέτας», υποστήριξε ο κ. Πεβερέτος, προσθέτοντας πως και το 2012 φαίνεται να είναι καλή χρονιά για τις εξαγωγές του προϊόντος, καθώς στο πρώτο μισό του τρέχοντος έτους το ανοδικό trend συνεχίστηκε, καταγράφοντας αύξηση πωλήσεων σε όγκο της τάξης του 4,7%, σε σχέση με το διάστημα Ιανουαρίου ? Ιουνίου του 2011.

Παραγωγή και προβλήματα

Έχοντας ως «όπλο» την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου, στις 25 Οκτωβρίου του 2005, για τη κατοχύρωση της φέτας ως ελληνικό ΠΟΠ, ο κλάδος τα τελευταία χρόνια γνώρισε σημαντική άνθηση και ιδιαίτερα κατά τη διετία 2009 - 2010, οπότε και καταγράφηκε ενίσχυση των παραγόμενων ποσοτήτων φέτας. Πιο συγκεκριμένα, το 2008 η εθνική παραγωγή ήταν στους 91.734 τόνους, ένα χρόνο μετά σκαρφάλωσε στους 95.398 τόνους και το 2010 εκτινάχθηκε στους 102.075 τόνους φέτας. Ωστόσο, την περσινή χρονιά διαπιστώνεται ένα σημαντικό «πισωγύρισμα», αφού η παραγωγή υποχώρησε στους 92.200 τόνους, σημειώνοντας ποσοστιαία συρρίκνωση κατά 10%.

«Η σημαντική αυτή υποχώρηση στην παραγωγή φέτας οφείλεται στο γεγονός ότι και η παραγωγή αιγοπρόβειου γάλακτος υπέστη, την περυσινή χρονιά, μείωση της τάξης των 50.000 τόνων», ανέφερε ο επικεφαλής του ΣΕΚ, διευκρινίζοντας ότι εξαιτίας της εκτίναξης του κόστους παραγωγής, από την αύξηση στις διεθνείς τιμές ζωοτροφών, αρκετοί κτηνοτρόφοι εγκατέλειψαν τις εκμεταλλεύσεις τους, γιατί ήταν ασύμφορες.

Η αρνητική τάση, μάλιστα, δείχνει να συνεχίζεται και το 2012, καθώς από τα πρώτα διαθέσιμα στοιχεία, από σχεδόν 150 τυροκομεία της χώρας, φαίνεται ότι οι αγορές γάλακτος είναι μειωμένες σε ποσοστό μεγαλύτερο του 10%, έναντι του αντίστοιχου χρονικού διαστήματος του 2011.

Την οριακή κατάσταση στο χώρο επιδεινώνουν και μια σειρά από άλλα προβλήματα, τα οποία άπτονται της παράνομης διακίνησης, ιδιαίτερα σε σημεία μαζικής εστίασης, είτε λευκών τυριών που παράγονται στη χώρα μας, είτε εισαγόμενων προϊόντων με την ονομασία Φέτα, υποσκάπτωντας τη θέση της αυθεντικής ελληνικής Φέτας ΠΟΠ.

Έχει ζητηθεί, βέβαια, πολλάκις από τον ΕΦΕΤ να εντείνει τους ελέγχους του, κυρίως κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών και στα δημοφιλή τουριστικά κέντρα της χώρας χωρίς πάντα να υπάρχει η προσδοκώμενη αποτελεσματικότητα, ενώ αρνητικά έχει λειτουργήσει και η αποδυνάμωση που υπέστη ο ΕΛΟΓΑΚ, μετά τη συγχώνευσή του, υπό την ομπρέλα του ΕΛΓΟ - Δήμητρα, σε σχέση με τους ελέγχους στην ποιότητα του γάλακτος.

Θετικές προοπτικές

Το διεθνές περιβάλλον σε συνδυασμό με τη στροφή των καταναλωτών στην αναζήτηση προϊόντων ΠΟΠ που διατηρούν παραδοσιακές αξίες και αυθεντικότητα, δημιουργούν θετικές προοπτικές για την ελληνική Φέτα ΠΟΠ, αν και, όπως τονίζεται αρμοδίως, χρειάζεται ακόμη να γίνουν αρκετά βήματα για να διευρύνει η Ελλάδα το μερίδιό της στην παγκόσμια αγορά. Στο πλαίσιο αυτό, μεταξύ άλλων απαιτείται να υπάρξει συνεχής επαγρύπνηση για τον έγκαιρο εντοπισμό κάθε απόπειρας, από όπου κι αν προέρχεται, για σφετερισμό της ονομασίας φέτα, προώθηση του προϊόντος σε χώρες- στόχους με έντονο ομογενειακό στοιχείο όπως οι ΗΠΑ, Καναδάς, Αυστραλία, αλλά κι άλλες αγορές όπως η Ιαπωνία, η Ρωσία, η Κίνα, η Κορέα, οι Ινδίες κ.λπ. Στην ίδια λογική χρειάζεται να στηριχθεί η εγχώρια αιγοπροβατοτροφία, στην ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδο που διέρχεται, μέσω της χρηματοδότησης της αγοράς ζωοτροφών, αλλά και μέσω επιστημονικών συμβουλών σε όλο το φάσμα της παραγωγής, αρχής γενομένης από τη διατροφή και το σταβλισμό, έως την εμπορία και την προώθηση.

Προσπάθειες κατοχύρωσης προϊόντων από Τούρκους και Κινέζους

Τα υποκατάστατα απειλούν τους Ελληνες παραγωγούς

Λόγω της μεγάλης απήχησης στο καταναλωτικό κοινό, η φέτα ΠΟΠ, όπως τονίζει ο ΣΕΚ, έχει να αντιμετωπίσει υποκατάστατα από επιχειρήσεις τρίτων χωρών, με κύριους εκφραστές την Τουρκία και την Κίνα.

Ειδικά για την περίπτωση της Τουρκίας αναφέρθηκε o πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικής Κτηνοτροφίας Π. Πεβερέτος. Αφορά την εταιρεία Yorsan Gida Mamulleri Sanayi ve Ticaret Anonim Sirketi, μια από τις κορυφαίες βιομηχανίες γάλακτος της γείτονος, με σημαντική εξαγωγική δραστηριότητα, η οποία κατάθεσε αίτηση στο Turkish Patent Institute, με σκοπό να κατοχυρώσει ένα προϊόν της με το εμπορικό σήμα «Anatolian Feta Cheese». «Η αίτηση έγινε δεκτή από τον φορέα και η σχετική απόφαση δημοσιεύτηκε στις 14 Φεβρουαρίου του 2011», τονίζει ο πρόεδρος του ΣΕΚ και θυμίζει ότι ο Σύνδεσμος υπέβαλε ένσταση κατά του εμπορικού σήματος και μετά την αναιτιολόγητη απορριπτική απόφαση του Turkish Patent Institute, έχει ασκηθεί προσφυγή κατά της απόφασης αυτής.

Σήμα

Στην Κίνα, επίσης, γίνεται προσπάθεια από τοπική εταιρεία να κατοχυρώσει τη φέτα ως εμπορικό σήμα στον αρμόδιο κινεζικό οργανισμό και ήδη ο ΣΕΚ, προκειμένου να ασκηθεί προσφυγή εναντίον του εν λόγω σήματος, ζήτησε από την πρεσβεία της χώρας μας στο Πεκίνο να ληφθούν προσφορές εκ μέρους των αρμόδιων δικηγορικών γραφείων.

Πηγή: ileiapost.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Export Academy

Export Academy