Σελίδες

Κυριακή 24 Αυγούστου 2014

'Ερευνα Εθνικής Τράπεζας : Αδύναμες εξαγωγικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Τον «αδύναμο κρίκο» στην προσπάθεια που καταβάλλει η ελληνική οικονομία να γίνει πιο εξωστρεφής αποτελούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες εμφανίζονται ανήμπορες να «ανοίξουν» νέες αγορές και να αναπτύξουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα. Όπως δείχνει πρόσφατη έρευνα της Εθνικής Τράπεζας, παρά την κατακόρυφη κάμψη της κατανάλωσης στην Ελλάδα αλλά και τη στροφή της κυβερνησης πολιτικής στην τόνωση των εξαγωγών, μόλις μια στις τρεις μικρομεσαίες επιχειρήσεις κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις της στο εξωτερικό την πενταετία 2008-2013. Οι περισσότερες από αυτές, δραστηριοποιούνται στον χώρο της επεξεργασίας τροφίμων, των χημικών αλλά και των μεταφορών.


Αντίθετα, μια στις δυο επιχειρήσεις τις διατήρησε στα ίδια επίπεδα ενώ το 15% παρουσίασε κάμψη των εξαγωγών, ενδεικτικό της αδυναμίας τους να αντεπεξέλθουν στον διεθνή ανταγωνισμό. Επιπλέον, κατά την ίδια περίοδο η μέση αξία των εξαγωγών μειώθηκε κατά 32% και περιορίστηκε σε 228 χιλ. ευρώ το 2013 από 337 χιλ. ευρώ το 2008. Και όλα αυτά, τη στιγμή που οι ρυθμοί αύξησης των ελληνικών εξαγωγών
εμφανίζουν σημάδια κόπωσης και ταυτόχρονα η Ρωσία, μια σημαντική αγορά για τους Έλληνες εξαγωγείς έβαλε «εμπάργκο» σε ένα μεγάλο αριθμό ελληνικών αγροτικών προϊόντων.



Τα εμπόδια στις εξαγωγές
Σύμφωνα με τους συντάκτες της έρευνας, οι αναιμικές επιδόσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στον τομέα των εξαγωγών, δείχνει ότι η ανταγωνιστικότητα που κερδήθηκε μέσα από τη μείωση του εργατικού κόστους δεν είναι αρκετή, ώστε να καταστούν οι εξαγωγές βασικός μοχλός για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας και την έξοδό της από την κρίση. Οι εξαγωγείς υποστηρίζουν ότι προκειμένου να ανακτηθεί η εξαγωγική δυναμική της ελληνικής οικονομίας, πρέπει να ληφθούν μια σειρά από μέτρα για τη στήριξη του κλάδου, με προτεραιότητα στην αποκατάσταση της ρευστότητας.
Χωρίς νέα κεφάλαια, οι εταιρείες δεν μπορούν να τοποθετήσουν τα προϊόντα τους σε νέες αγορές αλλά ούτε και να στηρίξουν την προβολή τους, ενώ όπως επισημαίνουν άνθρωποι του χώρου, «οι περισσότεροι εξαγωγείς είναι αναγκασμένοι να κατανέμουν τους λιγοστούς πόρους που διαθέτουν τόσο για την επέκτασή τους στο εξωτερικό όσο και για να διατηρήσουν τη θέση τους στην εσωτερική αγορά, με αποτέλεσμα να μην αποδίδει στο μέγιστο η προσπάθειά τους».
Εξίσου πρόβλημα είναι τα υψηλά επιτόκια δανεισμού, τα οποία πλήττουν ευθέως την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων σε σχέση με τους ξένους παίκτες και ταυτόχρονα στερούν πολύτιμους πόρους και αδυνατίζουν τη διαπραγματευτική τους δύναμη.
Αυτό σύμφωνα με τους εξαγωγείς είναι εξαιρετικά άνισο και μάλιστα σε μια στιγμή που άλλες χώρες όπως η Κίνα και η Τουρκία εν πολλοίς επιδοτούν τις εξαγωγές τους. Η γραφειοκρατία, όπως δείχνει και η έρευνα της Εθνικής Τράπεζας, αλλά και το υψηλό κόστος ενέργειας ειδικά για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες είναι ανάμεσα στα βασικά εμπόδια.

Προστασία σημάτων
Πέρα όμως από την επίλυση των επιμέρους προβλημάτων, κρίσιμης σημασίας θεωρείται η χάραξη μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής για τις εξαγωγές, η οποία θα έχει συνέχεια και συνέπεια και θα αξιοποιεί στο έπακρο την τεράστια δυναμική των εξαγωγικών επιχειρήσεων. Και κυρίως να μην εγκαταλείπεται η εμπορική στρατηγική με την πρώτη ευκαιρία, όπως συμβαίνει σήμερα και κάθε φορά να ξεκινούν όλα από την αρχή.
Σύμφωνα με κορυφαίο στέλεχος ελληνικής εξαγωγικής εταιρείας, ακόμη και σήμερα παρατηρείται ότι δεν υπάρχει κεντρική κατεύθυνση για τις χώρες που πρέπει να διοχετευθούν οι εξαγωγές, ενώ τονίζει ότι πρέπει να κινητοποιηθούν περισσότερο οι ελληνικές πρεσβείες, ώστε να στηρίξουν πιο ενεργά τα σχέδια εξωστρέφειας.
Ιδιαίτερη προσοχή, υπογραμμίζει ο ίδιος, πρέπει να δοθεί και στο ζήτημα της προστασίας των ελληνικών σημάτων σε χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου είναι διαδεδομένο το φαινόμενο των αντιγραφών. «Χρειάζεται να γίνουν σοβαρές παρεμβάσεις από την πολιτεία για τη νομική κατοχύρωση των ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό», σημειώνει και επικαλείται προσωπική του εμπειρία από την Κίνα, όπου έχει εμπλακεί σε αντιδικία με ντόπιο παίκτη, ο οποίος έχει αντιγράψει το σήμα της εταιρείας και με αυτό πουλάει τα προϊόντα του.


Πηγή : Ημερησία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Export Academy

Export Academy