Ο Μανώλης Αναγνωστάκης αναλύει το όραμα του να θέσει το ελληνικό ελαιόλαδο στην κορυφή των premium αγορών.
«Εξαρχής αποφασίσαμε να απευθυνθούμε στο άνω τμήμα της αγοράς, να εξυπηρετήσουμε τους απαιτητικούς και τους γνώστες. Εκεί είμαστε ενταγμένοι. Δεν μπορεί μια εταιρεία να στοχεύει σε όλο το μήκος και το πλάτος του καταναλωτικού κοινού. Το ελαιόλαδο στις ξένες αγορές θεωρείται γενικά premium προϊόν και ο κόσμος δίνει σημασία πρώτα στην ποιότητα και μετά στην τιμή. Στη Ρωσία και την Κίνα εκτιμούν τα ελληνικά προϊόντα και το ελληνικό λάδι θα διαπρέψει –αν, φυσικά, δεν κάψουμε μόνοι μας αυτό το πλεονέκτημα. Δυστυχώς, τα προηγούμενα χρόνια η ελληνική παραγωγή επικεντρώθηκε στο να εξάγει χιλιάδες τόνους χύμα λάδι μέτριας ποιότητας. Μαζί με τη δική μας επιτυχία, στόχος μας είναι και να αποκαταστήσουμε την τιμή του ελληνικού ελαιολάδου».
«Θα μπορούσαμε να είμαστε σχεδόν αυτάρκεις αγροτικά και όχι να εισάγουμε τα πάντα. Καταλαβαίνω πως όλο και περισσότεροι νέοι σπουδάζουν και κάνουν άλλες δουλειές και κυνηγούν τα όνειρά τους, όμως πρέπει να απαλλαγούμε από τη νοοτροπία πως είναι ντροπή και υποτιμητικό να δουλεύει κανείς τη γη. Ακούμε συνεχώς για επιχειρηματικότητα, αλλά ξεχνάμε ότι και ο αγρότης επιχειρηματίας είναι. Η γη μπορεί να σε θρέψει, μπορεί να σε ζήσει, μπορεί να σου δώσει ικανοποίηση ότι πέτυχες. Εδώ στην Κρήτη, με ένα αστείο μίσθωμα μπορεί κανείς να νοικιάσει χιλιάδες ελαιόδεντρα από ιδιοκτήτες που δεν προλαβαίνουν ή δεν επιθυμούν να ασχοληθούν. Αλλά δεν υπάρχει ενδιαφέρον».
Ό,τι και αν έκανε στη ζωή του, ο Μανώλης Αναγνωστάκης δεν εγκατέλειψε τη γη. «Είμαι πολύ δεμένος μαζί της, μια βόλτα στη φύση, ένα φύτεμα ζαρζαβατικού, με ανανεώνει και με ξεκουράζει. Έτσι είναι ο ψυχισμός μου».
- Ετήσια αύξηση πωλήσεων: 25-40% κάθε χρόνο από το 2001.
- Εκτίμηση πωλήσεων για το 2013: 7 εκατ. €
- Συνεργαζόμενοι παραγωγοί: 800
– Κύριες Αγορές εξωτερικού: Γερμανία (20%), Βέλγιο (17%), ΗΠΑ (8%), Καναδάς (5%)
– Νέες αναπτυσσόμενες αγορές: Κίνα (12%), Βραζιλία (5%), Ρωσία (4%)
Πηγή : FortuneGreece
Από την πατρίδα του την Κρήτη,
παράγει για πάνω από μια δεκαετία κορυφαίο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, μόνιμα
προσανατολισμένος στις εξαγωγές. Ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος μιας από τις
πιο δυναμικές και εξωστρεφείς ελληνικές εταιρείες, της Terra Creta, ο κ.
Μανώλης Αναγνωστάκης, αγαπά το αντικείμενο της δουλειάς του όσο τίποτε
άλλο.
«Όλη μου η ζωή είναι γύρω από το λάδι. Μωρό
παιδί ήμουν και θυμάμαι τη μάνα μου που με έπαιρνε στο μάζεμα της ελιάς.
Μάζευαν οι γυναίκες τον καρπό από κάτω κι εμάς μας είχαν τυλιγμένα σε κουβέρτες
ή σακιά στη ρίζα του δέντρου. Αυτές είναι οι πρώτες εικόνες που έχω».
Το 1992, ο Μανώλης Αναγνωστάκης άφησε τη
σίγουρη θέση του ως τραπεζικό στέλεχος για να ακολουθήσει το δικό του όνειρο.
«Έλεγαν οι παλιοί “να πηγαίνεις στο παραθυράκι να πληρώνεσαι, αυτό είναι η
λύση” γιατί τότε οι δημόσιοι υπάλληλοι περνούσαν από το γκισέ, που ήταν ένα
παραθυράκι στον τοίχο και έπαιρναν το μισθό τους. Πέρασα κι από το παραθυράκι,
αλλά δεν ήταν για μένα».
Εργάστηκε διαδοχικά σε δύο εταιρείες που
είχαν αντικείμενο το ελαιόλαδο, με σκοπό να μάθει όσο γίνεται περισσότερα τόσο
για το ίδιο το προϊόν, όσο και για την επιχειρηματική πρακτική. Tο 2000
αποφάσισε να κάνει το μεγάλο βήμα.
«Έχοντας ήδη την εμπειρία από την ελληνική
πραγματικότητα, ήξερα ότι ήταν ένα πεδίο που δεν ήθελα να αναμιχθώ, κυρίως
επειδή το περιβάλλον είναι εξαιρετικά αφιλόξενο για ποιοτικά προϊόντα. Η Terra
Creta ήταν εξωστρεφής από την πρώτη μέρα».
Εξωστρεφής και επιτυχημένη. Τον πρώτο χρόνο
λειτουργίας (το 2002) οι εξαγωγές ήταν πάνω από 1 εκατ. € και έκτοτε κάθε
χρονιά οι πωλήσεις βαίνουν συνεχώς αυξανόμενες.
«Φέτος έχουμε στο 5μηνο αύξηση 37%
και υπολογίζουμε ότι το 2013 θα κλείσει με πωλήσεις γύρω στα 7 εκατ. ευρώ»
αναφέρει στο FortuneGreece.com και συμπληρώνει «αν δεν ήταν η κρίση και τα
προβλήματα ρευστότητας που δημιουργεί, θα ήμασταν ακόμα καλύτερα».
«Το καλύτερο λάδι του κόσμου στη Κρήτη»
Ο κ. Αναγνωστάκης λατρεύει να μιλά για την ελιά και το λάδι. «Θεϊκό προϊόν, μαγικό, με τεράστια θρεπτική αξία. Όποιος το γνωρίζει, όποιος το μελετά, το αγαπά περισσότερο. Τα συστατικά του δεν βρίσκονται πουθενά αλλού. Επιστήμονες και γιατροί διαφημίζουν τα οφέλη του, άνθρωποι από όλο τον κόσμο το ζητάνε και το καλύτερο λάδι του κόσμου παράγεται εδώ, στην Κρήτη».
Όταν παράγεις το καλύτερο λάδι στον κόσμο,
είναι φυσικό να στοχεύεις στις καλύτερες αγορές.Ο κ. Αναγνωστάκης λατρεύει να μιλά για την ελιά και το λάδι. «Θεϊκό προϊόν, μαγικό, με τεράστια θρεπτική αξία. Όποιος το γνωρίζει, όποιος το μελετά, το αγαπά περισσότερο. Τα συστατικά του δεν βρίσκονται πουθενά αλλού. Επιστήμονες και γιατροί διαφημίζουν τα οφέλη του, άνθρωποι από όλο τον κόσμο το ζητάνε και το καλύτερο λάδι του κόσμου παράγεται εδώ, στην Κρήτη».
«Εξαρχής αποφασίσαμε να απευθυνθούμε στο άνω τμήμα της αγοράς, να εξυπηρετήσουμε τους απαιτητικούς και τους γνώστες. Εκεί είμαστε ενταγμένοι. Δεν μπορεί μια εταιρεία να στοχεύει σε όλο το μήκος και το πλάτος του καταναλωτικού κοινού. Το ελαιόλαδο στις ξένες αγορές θεωρείται γενικά premium προϊόν και ο κόσμος δίνει σημασία πρώτα στην ποιότητα και μετά στην τιμή. Στη Ρωσία και την Κίνα εκτιμούν τα ελληνικά προϊόντα και το ελληνικό λάδι θα διαπρέψει –αν, φυσικά, δεν κάψουμε μόνοι μας αυτό το πλεονέκτημα. Δυστυχώς, τα προηγούμενα χρόνια η ελληνική παραγωγή επικεντρώθηκε στο να εξάγει χιλιάδες τόνους χύμα λάδι μέτριας ποιότητας. Μαζί με τη δική μας επιτυχία, στόχος μας είναι και να αποκαταστήσουμε την τιμή του ελληνικού ελαιολάδου».
Η εύλογη απορία που δημιουργείται σε όποιον
γνωρίζει την Terra Creta και την ιστορία της, είναι γιατί στην Ελλάδα δεν
μπορεί να βρει σχεδόν πουθενά τα προϊόντα της.
«Η άποψη που κυριαρχεί στα δίκτυα διανομής
και τα σούπερ μάρκετ είναι εκείνη της χαμηλότερης τιμής. Δεν θέλουν να
τοποθετήσουν τα διάφορα μπουκαλάκια πλάι-πλάι και να αφήσουν τον καταναλωτή να
επιλέξει, αν θέλει, το ακριβότερο, θέλουν να πουλάμε στην τιμή που ορίζουν
εκείνοι. Έτσι απέχουμε και έχουμε παρουσία μόνο στα Duty Free και σε μία μόνο
αλυσίδα που μας ζήτησε ένα συγκεκριμένο προϊόν που απέσπασε διεθνή διάκριση».
Επιστροφή στη γη
Οι εγκαταστάσεις της Terra Creta βρίσκονται ανάμεσα στους ελαιώνες στην περιοχή Κολυμβάρι Χανίων. Η θέση επιλέχθηκε ειδικά ώστε να είναι στο κέντρο της παραγωγής.
Οι εγκαταστάσεις της Terra Creta βρίσκονται ανάμεσα στους ελαιώνες στην περιοχή Κολυμβάρι Χανίων. Η θέση επιλέχθηκε ειδικά ώστε να είναι στο κέντρο της παραγωγής.
«Η επαφή μας με τους αγρότες είναι
καθημερινή. Έρχονται εκείνοι στο εργοστάσιο, περπατώ κι εγώ συχνά στα κτήματα.
Περίπου 800 από αυτούς έχουν επιλέξει την εταιρεία μας για όλα τα στάδια
αξιοποίησης του καρπού τους. Ακούγονται πολλοί οι 800, αλλά αντιστοιχούν σε
παραγωγή μόλις 600 τόνων ελαιολάδου. Λιγότεροι από 100 παράγουν πάνω από 10-15
τόνους ετησίως. Οι περισσότεροι δεν πιάνουν καν τον τόνο. Δυστυχώς, ο
κατακερματισμός του κλάδου σημαίνει πως όλο και λιγότεροι είναι επαγγελματίες
αγρότες. Η πλειονότητά τους δεν ζει από τη γη».
Η όλο και μικρότερη αγροτική παραγωγή στην
Ελλάδα και η εγκατάλειψη της γης από τους νέους είναι δύο πράγματα που τον
απογοητεύουν:«Θα μπορούσαμε να είμαστε σχεδόν αυτάρκεις αγροτικά και όχι να εισάγουμε τα πάντα. Καταλαβαίνω πως όλο και περισσότεροι νέοι σπουδάζουν και κάνουν άλλες δουλειές και κυνηγούν τα όνειρά τους, όμως πρέπει να απαλλαγούμε από τη νοοτροπία πως είναι ντροπή και υποτιμητικό να δουλεύει κανείς τη γη. Ακούμε συνεχώς για επιχειρηματικότητα, αλλά ξεχνάμε ότι και ο αγρότης επιχειρηματίας είναι. Η γη μπορεί να σε θρέψει, μπορεί να σε ζήσει, μπορεί να σου δώσει ικανοποίηση ότι πέτυχες. Εδώ στην Κρήτη, με ένα αστείο μίσθωμα μπορεί κανείς να νοικιάσει χιλιάδες ελαιόδεντρα από ιδιοκτήτες που δεν προλαβαίνουν ή δεν επιθυμούν να ασχοληθούν. Αλλά δεν υπάρχει ενδιαφέρον».
Νο1 προτεραιότητα η ποιότητα
Στο ελαιόλαδο, ο καθένας αντιλαμβάνεται με το δικό του τρόπο την ποιότητα. Οι περισσότεροι τη μετρούν απλώς με την οξύτητα. Στην Terra Creta ερευνούν 241 στοιχεία και παραμέτρους εξασφαλίζοντας ότι κάθε γυάλινη συσκευασία (δεν έχουν εμφιαλώσει ποτέ σε πλαστικό) περιέχει απόλυτα ελεγμένο και απόλυτα ποιοτικό προϊόν.
«Παροτρύνουμε τους αγρότες να μας
παραδίδουν τον καρπό τους καθημερινά. Από την πρώτη στιγμή που θα πέσει η ελιά
από το δέντρο αρχίζει η φθορά, αρχίζει ο αγώνας δρόμου να προλάβεις την
ποιότητα. Ο κόσμος ξεχνά ότι το λάδι είναι ένας χυμός φρούτου, όπως το
πορτοκάλι. Κι ενώ για το πορτοκάλι έχει την αγωνία ότι θα χάσει τις βιταμίνες
του, για την ελιά δεν σκέφτεται έτσι».Στο ελαιόλαδο, ο καθένας αντιλαμβάνεται με το δικό του τρόπο την ποιότητα. Οι περισσότεροι τη μετρούν απλώς με την οξύτητα. Στην Terra Creta ερευνούν 241 στοιχεία και παραμέτρους εξασφαλίζοντας ότι κάθε γυάλινη συσκευασία (δεν έχουν εμφιαλώσει ποτέ σε πλαστικό) περιέχει απόλυτα ελεγμένο και απόλυτα ποιοτικό προϊόν.
Ο ανταγωνισμός με την Ισπανία και άλλες
ελαιοπαραγωγούς χώρες δεν τον αφορά.
«Εκείνοι, με τις επίπεδες εκτάσεις και τον βιομηχανοποιημένο τρόπο επεξεργασίας, πετυχαίνουν κόστος 5 σεντς ανά κιλό παραγόμενου προϊόντος. Στην Ελλάδα, με το δύσκολο ανάγλυφο, τα ελαιόδεντρα συχνά σε αναβαθμίδες κλπ, μας κοστίζει 50 έως 80 σεντς το κιλό. Λέω συνεχώς στους συναδέλφους μου πως δεν είναι δυνατόν να τους ανταγωνιστούμε. Δυστυχώς, μερικοί κοιτάζουν να αδικήσουν τον αγρότη ή να χρησιμοποιήσουν το φθηνότερο υλικό συσκευασίας για να ρίξουν την τιμή. Έτσι δεν θα έχει μέλλον η ελαιοκαλλιέργεια».
Ένα όμορφο ταξίδι«Εκείνοι, με τις επίπεδες εκτάσεις και τον βιομηχανοποιημένο τρόπο επεξεργασίας, πετυχαίνουν κόστος 5 σεντς ανά κιλό παραγόμενου προϊόντος. Στην Ελλάδα, με το δύσκολο ανάγλυφο, τα ελαιόδεντρα συχνά σε αναβαθμίδες κλπ, μας κοστίζει 50 έως 80 σεντς το κιλό. Λέω συνεχώς στους συναδέλφους μου πως δεν είναι δυνατόν να τους ανταγωνιστούμε. Δυστυχώς, μερικοί κοιτάζουν να αδικήσουν τον αγρότη ή να χρησιμοποιήσουν το φθηνότερο υλικό συσκευασίας για να ρίξουν την τιμή. Έτσι δεν θα έχει μέλλον η ελαιοκαλλιέργεια».
Ό,τι και αν έκανε στη ζωή του, ο Μανώλης Αναγνωστάκης δεν εγκατέλειψε τη γη. «Είμαι πολύ δεμένος μαζί της, μια βόλτα στη φύση, ένα φύτεμα ζαρζαβατικού, με ανανεώνει και με ξεκουράζει. Έτσι είναι ο ψυχισμός μου».
Και η επιχειρηματική του πορεία;
«Αισθάνομαι ότι κάνω ένα πολύ όμορφο ταξίδι. Χαίρομαι που η φιλοσοφία μου αγκαλιάζεται από τις αγορές και επιβεβαιώνεται ότι είναι η σωστή. Που αποδεικνύεται πως όποιος κινείται σωστά δεν έχει να φοβηθεί τίποτα, όσο άδικο κιι αν είναι το σύστημα που ζούμε. Το στοίχημα είναι να μπορείς να παίξεις σωστά το ρόλο μεταξύ καταναλωτή και παραγωγού και να είναι και οι δύο χαρούμενοι. Τον πρώτο να τον αμείβεις δίκαια και να του δίνεις την ευκαιρία να βελτιώνεται, στο δεύτερο να δίνεις την ικανοποίηση ότι αγόρασε το καλύτερο προϊόν με τα χρήματά του».
«Αισθάνομαι ότι κάνω ένα πολύ όμορφο ταξίδι. Χαίρομαι που η φιλοσοφία μου αγκαλιάζεται από τις αγορές και επιβεβαιώνεται ότι είναι η σωστή. Που αποδεικνύεται πως όποιος κινείται σωστά δεν έχει να φοβηθεί τίποτα, όσο άδικο κιι αν είναι το σύστημα που ζούμε. Το στοίχημα είναι να μπορείς να παίξεις σωστά το ρόλο μεταξύ καταναλωτή και παραγωγού και να είναι και οι δύο χαρούμενοι. Τον πρώτο να τον αμείβεις δίκαια και να του δίνεις την ευκαιρία να βελτιώνεται, στο δεύτερο να δίνεις την ικανοποίηση ότι αγόρασε το καλύτερο προϊόν με τα χρήματά του».
InfoTerra Creta: www.terracreta.gr
- Ετήσια
παραγωγή: 900 τόνοι- Ετήσια αύξηση πωλήσεων: 25-40% κάθε χρόνο από το 2001.
- Εκτίμηση πωλήσεων για το 2013: 7 εκατ. €
- Συνεργαζόμενοι παραγωγοί: 800
– Κύριες Αγορές εξωτερικού: Γερμανία (20%), Βέλγιο (17%), ΗΠΑ (8%), Καναδάς (5%)
– Νέες αναπτυσσόμενες αγορές: Κίνα (12%), Βραζιλία (5%), Ρωσία (4%)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου