Από τη Ρωσία και τη μακρινή Κίνα μέχρι τα νησιά Φόκλαντ και τους Βρετανικούς Παρθένους Νήσους (!) έχουν απλώσει τα «δίχτυα» τους οι Έλληνες εξαγωγείς, στην προσπάθεια τους να βρουν νέες αγορές για να διοχετεύσουν τα προϊόντα τους. Η παρατεταμένη ύφεση στην Ευρωζώνη, η οποία απορροφά το μεγαλύτερο όγκο των ελληνικών εξαγωγών, αλλά και οι σημαντικές ευκαιρίες για τα ελληνικά προϊόντα στις αναπτυσσόμενες οικονομίες του πλανήτη, υποχρεώνουν ολοένα και περισσότερες επιχειρήσεις να στρέψουν το βλέμμα τους σε νέους προορισμούς.
«Οι Έλληνες εξαγωγείς αναζητούν διαρκώς νέες αγορές και επεκτείνονται πλέον σε όλες τις Ηπείρους», σημειώνει με έμφαση η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), Χριστίνα Σακελλαρίδη θέλοντας να καταδείξει την κινητικότητα που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια. Κοινός στόχος όλων των εξαγωγέων, μικρών και μεγάλων είναι να διαφοροποιήσουν το πελατολόγιό τους και να μειώσουν την εξάρτησή τους από τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης, όπου η ζήτηση συνεχίζει να βρίσκεται υπό πίεση, ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα οξύς και η ανάκαμψη φαίνεται να καθυστερεί.
Ψηλά στην ατζέντα είναι η Ρωσία και η Κίνα, οι οποίες παρότι εμφανίζουν σημάδια επιβράδυνσης αποτελούν δυο από τις ταχύτατα αναπτυσσόμενες οικονομίες του πλανήτη, ενώ και το πληθυσμιακό τους μέγεθος δεν αφήνει κανέναν αδιάφορο. Επίσης, οι φιλικές σχέσεις της χώρας μας με τους δυο αυτούς λαούς, αλλά και το ενδιαφέρον που δείχνουν για τα ποιοτικά τρόφιμα διευκολύνουν την διείσδυση των Ελλήνων. Ειδικά στην Κίνα, όπως φάνηκε και κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού, το «έδαφος» είναι αρκετά γόνιμο και οι προοπτικές απεριόριστες. Τα μέχρι
στιγμής μηνύματα είναι αρκετά ενθαρρυντικά καθώς τα τελευταία χρόνια οι ελληνικές εξαγωγές συνεχίζουν να αναπτύσσονται με υψηλούς ρυθμούς.
Επέκταση
Στην αναζήτηση νέων αγορών, πρωτοστατούν oι εταιρείες με έντονο εξαγωγικό προφίλ καθώς γνωρίζοντας από «πρώτο χέρι» τις ευκαιρίες, αλλά και τις δυσκολίες που υπάρχουν.
Ανάμεσα τους η Folli Follie, η S&B Βιομηχανικά Ορυκτά, η Frigoglass, η εταιρεία φυσικών καλλυντικών Κορρές, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, η Ελληνικά Κελλάρια Οίνων, η Μπουτάρης, η Νηρέας Ιχθυοκαλλιέργειες, η Ικτίνος Μάρμαρα, η Eurodrip, οι εταιρείες τροφίμων Μινέρβα Ελαιουργική και GAEA Τρόφιμα και Intrasoft International.
Ακόμη, η φαρμακοβιομηχανία ΒΙΑΝΕΞ, η οποία υπέγραψε συμφωνία με την Lilly για την εξαγωγή 10 εκατ. τεμαχίων ισχυρού αντιβιοτικού, η βιομηχανία ανελκυστήρων Kleemann Hellas, που δημιούργησε και παραγωγική μονάδα και η Πλαστικά Κρήτης, η οποία ανακοίνωσε πως δρομολογεί την κατασκευή νέου κτιρίου παραγωγής και αποθηκών στην Κίνα, το οποίο θα ξεκινήσει αρχές του 2014 και θα διπλασιάσει την εκεί δυναμικότητα μέχρι το 2020 και η Chipita, του επιχειρηματία Σπύρου Θεοδωρόπουλου, που προχωρήσει στη δημιουργία μονάδα παραγωγής αρτοσκευασμάτων και σνακ στη βιομηχανική περιοχή της Βομβάης, ενώ παράλληλα βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με μεγάλο ινδονησιακό όμιλο τροφίμων για επέκταση των δραστηριοτήτων της και στην Ινδονησία.
Στο «παιχνίδι» μπαίνουν και επιχειρήσεις με μικρή εξαγωγική δραστηριότητα με την φιλοδοξία να δώσουν νέα πνοή στις πωλήσεις τους.
Ενδεικτικά, δυναμικό «άνοιγμα» στην περιοχή της Μέσης Ανατολής πραγματοποιεί η Vivartia, η οποία δρομολογεί την κατασκευή εργοστασίου επεξεργασίας και παραγωγής γαλακτοκομικών, χυμών και τσαγιού στο Αμπού Ντάμπι, επένδυση ύψους 70 εκατ. ευρώ.
Οι εργασίες ανέγερσης αναμένεται να ξεκινήσουν στο δεύτερο εξάμηνο του 2013 και εκτιμάται πως το όλο εγχείρημα θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2014. Επίσης, κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2013 θα αρχίσουν και οι πρώτες εξαγωγές προϊόντων της ελληνικής εταιρείας προς τις χώρες της Μέσης Ανατολής σε συνεργασία με την αραβική εταιρεία Exeed Industries. Την ίδια στιγμή, η Vivartia υπέγραψε συμφωνία με την εταιρεία λιβυκών συμφερόντων Tasty Franchise, για την ανάπτυξη καταστημάτων Goody's και Flocafe στη Λιβύη.
Η συμφωνία προβλέπει τη λειτουργία τουλάχιστον δέκα εστιατορίων Goody's και δέκα καταστημάτων Flocafe σε όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως την «οδό» των εξαγωγών θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα και άλλες επιχειρήσεις, όσοι οι συνθήκες στην ελληνική αγορά παραμένουν δύσκολες και η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών θα συρρικνώνεται. Επιπλέον, τα οφέλη για την ελληνική οικονομία είναι τεράστια, κυρίως από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Αλλάζει ο χάρτης
H δυναμική που αναπτύσσεται μεταξύ των Ελλήνων εξαγωγέων τα τελευταία χρόνια, αλλά και τις ριζικές αλλαγές που έλαβαν χώρα την τελευταία 25ετία στον εξαγωγικό προφίλ της χώρας, αποτύπωσε και η πρόσφατη έρευνα του ΠΣΕ. Σύμφωνα αυτήν, υπήρξε σημαντική διαφοροποίηση στις πέντε πρώτες θέσεις των αγορών προς τις οποίες εξάγει προϊόντα (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών) η Ελλάδα, με αποτέλεσμα, σε σχέση με το 1988, να υπάρξει ανανέωση κατά τα 3/5.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 1988, οι πέντε πρώτες αγορές (Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ) απορροφούσαν το 64% των ελληνικών εξαγωγών (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών) έναντι μόλις 38% πέρυσι.
Στο προσκήνιο ήρθαν οι περιοχές της Μεσογείου και της Ανατολικής Ευρώπης, οι οποίες αύξησαν τη συμμετοχή τους στο εξαγωγικό εμπόριο της χώρας μας και την ίδια ώρα περιορίσθηκε η σημασία των χωρών του δυτικού κόσμου που απορροφούν τον μεγαλύτερο όγκο των ελληνικών εξαγωγών.
Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι στη λίστα των 100 χωρών για τα ελληνικά προϊόντα στο πρώτο τρίμηνο του 2013 έκαναν την εμφάνισή τους τα Νησιά Φόκλαντ (60), η Αγία Ελένη (71), η Αγκόλα (76), οι Νήσοι Μάρσαλ (78), οι Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι (86), η Σενεγάλη (95) και οι Φιλιππίνες (99).
«Τέλος» στην πρωτοκαθεδρία της Γερμανίας
Ανατροπές και ανακατατάξεις υπήρξαν την τελευταία 25ετία και στην κατάταξη των χωρών που κατευθύνονται τα ελληνικά προϊόντα, όπως προκύπτει από την έρευνα του ΠΣΕ και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ) σχετικά με τις πέντε κορυφαίες χώρες-προορισμού για τα ελληνικά εξαγώγιμα προϊόντα κατά την περίοδο 1988 - 2012. Σημαντικότερη εξέλιξη και ταυτόχρονα έκπληξη αποτελεί ο τερματισμός της διαχρονικής πρωτοκαθεδρίας της Γερμανίας το 2011, οπότε και την προσπέρασε η Ιταλία. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1988, οι δύο αυτές χώρες απορροφούσαν το 40% (Γερμανία 26% και Ιταλία 14%) των ελληνικών εξαγωγών (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών), ποσοστό το οποίο αυξήθηκε στο 44% τη διετία 1991 - 1992 (Γερμανία 26% και Ιταλία 18%). Έκτοτε, τα ποσοστά της συμμετοχής τους στις ελληνικές εξαγωγές μειώνονται συνεχώς, για να περιοριστούν στο 22% σωρευτικά την περσινή χρονιά.
Η άνοδος της Τουρκίας
Η έρευνα του ΠΣΕ κάνει ιδιαίτερη μνεία στην ταχύτατη αναρρίχηση της Τουρκίας στις πέντε πρώτες θέσεις της κατάταξης μετά το 2012. Μάλιστα, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, η γειτονική χώρα αποτελεί πλέον την υπ' αριθμόν 1 αγορά για τα ελληνικά προϊόντα, τόσο για το σύνολο του 2012, όσο και στο πρώτο τρίμηνο του 2013.
Χαρακτηριστική είναι και η άνοδος του Γιβραλτάρ στην 4η θέση της κατάταξης από τις αρχές του χρόνου, εκτοπίζοντας από τη λίστα την Κύπρο. Πηγές από τον ΠΣΕ αποδίδουν την άνοδο του Γιβραλτάρ, στο γεγονός πως αποτελεί έδρα αρκετών πολυεθνικών λόγω των φορολογικών διευκολύνσεων που παρέχει, οι οποίες την χρησιμοποιούν ως βάση για να εξάγουν από εκεί τα προϊόντα τους σε κράτης της Ευρώπης ή και σε άλλες οικονομίες του κόσμου.
Πηγή : Ημερησία
«Οι Έλληνες εξαγωγείς αναζητούν διαρκώς νέες αγορές και επεκτείνονται πλέον σε όλες τις Ηπείρους», σημειώνει με έμφαση η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ), Χριστίνα Σακελλαρίδη θέλοντας να καταδείξει την κινητικότητα που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια. Κοινός στόχος όλων των εξαγωγέων, μικρών και μεγάλων είναι να διαφοροποιήσουν το πελατολόγιό τους και να μειώσουν την εξάρτησή τους από τις χώρες της Δυτικής Ευρώπης, όπου η ζήτηση συνεχίζει να βρίσκεται υπό πίεση, ο ανταγωνισμός είναι ιδιαίτερα οξύς και η ανάκαμψη φαίνεται να καθυστερεί.
Ψηλά στην ατζέντα είναι η Ρωσία και η Κίνα, οι οποίες παρότι εμφανίζουν σημάδια επιβράδυνσης αποτελούν δυο από τις ταχύτατα αναπτυσσόμενες οικονομίες του πλανήτη, ενώ και το πληθυσμιακό τους μέγεθος δεν αφήνει κανέναν αδιάφορο. Επίσης, οι φιλικές σχέσεις της χώρας μας με τους δυο αυτούς λαούς, αλλά και το ενδιαφέρον που δείχνουν για τα ποιοτικά τρόφιμα διευκολύνουν την διείσδυση των Ελλήνων. Ειδικά στην Κίνα, όπως φάνηκε και κατά την πρόσφατη επίσκεψη του Έλληνα πρωθυπουργού, το «έδαφος» είναι αρκετά γόνιμο και οι προοπτικές απεριόριστες. Τα μέχρι
στιγμής μηνύματα είναι αρκετά ενθαρρυντικά καθώς τα τελευταία χρόνια οι ελληνικές εξαγωγές συνεχίζουν να αναπτύσσονται με υψηλούς ρυθμούς.
Επέκταση
Στην αναζήτηση νέων αγορών, πρωτοστατούν oι εταιρείες με έντονο εξαγωγικό προφίλ καθώς γνωρίζοντας από «πρώτο χέρι» τις ευκαιρίες, αλλά και τις δυσκολίες που υπάρχουν.
Ανάμεσα τους η Folli Follie, η S&B Βιομηχανικά Ορυκτά, η Frigoglass, η εταιρεία φυσικών καλλυντικών Κορρές, η Ολυμπιακή Ζυθοποιία, η Ελληνικά Κελλάρια Οίνων, η Μπουτάρης, η Νηρέας Ιχθυοκαλλιέργειες, η Ικτίνος Μάρμαρα, η Eurodrip, οι εταιρείες τροφίμων Μινέρβα Ελαιουργική και GAEA Τρόφιμα και Intrasoft International.
Ακόμη, η φαρμακοβιομηχανία ΒΙΑΝΕΞ, η οποία υπέγραψε συμφωνία με την Lilly για την εξαγωγή 10 εκατ. τεμαχίων ισχυρού αντιβιοτικού, η βιομηχανία ανελκυστήρων Kleemann Hellas, που δημιούργησε και παραγωγική μονάδα και η Πλαστικά Κρήτης, η οποία ανακοίνωσε πως δρομολογεί την κατασκευή νέου κτιρίου παραγωγής και αποθηκών στην Κίνα, το οποίο θα ξεκινήσει αρχές του 2014 και θα διπλασιάσει την εκεί δυναμικότητα μέχρι το 2020 και η Chipita, του επιχειρηματία Σπύρου Θεοδωρόπουλου, που προχωρήσει στη δημιουργία μονάδα παραγωγής αρτοσκευασμάτων και σνακ στη βιομηχανική περιοχή της Βομβάης, ενώ παράλληλα βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με μεγάλο ινδονησιακό όμιλο τροφίμων για επέκταση των δραστηριοτήτων της και στην Ινδονησία.
Στο «παιχνίδι» μπαίνουν και επιχειρήσεις με μικρή εξαγωγική δραστηριότητα με την φιλοδοξία να δώσουν νέα πνοή στις πωλήσεις τους.
Ενδεικτικά, δυναμικό «άνοιγμα» στην περιοχή της Μέσης Ανατολής πραγματοποιεί η Vivartia, η οποία δρομολογεί την κατασκευή εργοστασίου επεξεργασίας και παραγωγής γαλακτοκομικών, χυμών και τσαγιού στο Αμπού Ντάμπι, επένδυση ύψους 70 εκατ. ευρώ.
Οι εργασίες ανέγερσης αναμένεται να ξεκινήσουν στο δεύτερο εξάμηνο του 2013 και εκτιμάται πως το όλο εγχείρημα θα έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2014. Επίσης, κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2013 θα αρχίσουν και οι πρώτες εξαγωγές προϊόντων της ελληνικής εταιρείας προς τις χώρες της Μέσης Ανατολής σε συνεργασία με την αραβική εταιρεία Exeed Industries. Την ίδια στιγμή, η Vivartia υπέγραψε συμφωνία με την εταιρεία λιβυκών συμφερόντων Tasty Franchise, για την ανάπτυξη καταστημάτων Goody's και Flocafe στη Λιβύη.
Η συμφωνία προβλέπει τη λειτουργία τουλάχιστον δέκα εστιατορίων Goody's και δέκα καταστημάτων Flocafe σε όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως την «οδό» των εξαγωγών θα ακολουθήσουν το επόμενο διάστημα και άλλες επιχειρήσεις, όσοι οι συνθήκες στην ελληνική αγορά παραμένουν δύσκολες και η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών θα συρρικνώνεται. Επιπλέον, τα οφέλη για την ελληνική οικονομία είναι τεράστια, κυρίως από τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Αλλάζει ο χάρτης
H δυναμική που αναπτύσσεται μεταξύ των Ελλήνων εξαγωγέων τα τελευταία χρόνια, αλλά και τις ριζικές αλλαγές που έλαβαν χώρα την τελευταία 25ετία στον εξαγωγικό προφίλ της χώρας, αποτύπωσε και η πρόσφατη έρευνα του ΠΣΕ. Σύμφωνα αυτήν, υπήρξε σημαντική διαφοροποίηση στις πέντε πρώτες θέσεις των αγορών προς τις οποίες εξάγει προϊόντα (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών) η Ελλάδα, με αποτέλεσμα, σε σχέση με το 1988, να υπάρξει ανανέωση κατά τα 3/5.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 1988, οι πέντε πρώτες αγορές (Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ) απορροφούσαν το 64% των ελληνικών εξαγωγών (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών) έναντι μόλις 38% πέρυσι.
Στο προσκήνιο ήρθαν οι περιοχές της Μεσογείου και της Ανατολικής Ευρώπης, οι οποίες αύξησαν τη συμμετοχή τους στο εξαγωγικό εμπόριο της χώρας μας και την ίδια ώρα περιορίσθηκε η σημασία των χωρών του δυτικού κόσμου που απορροφούν τον μεγαλύτερο όγκο των ελληνικών εξαγωγών.
Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι στη λίστα των 100 χωρών για τα ελληνικά προϊόντα στο πρώτο τρίμηνο του 2013 έκαναν την εμφάνισή τους τα Νησιά Φόκλαντ (60), η Αγία Ελένη (71), η Αγκόλα (76), οι Νήσοι Μάρσαλ (78), οι Βρετανικές Παρθένοι Νήσοι (86), η Σενεγάλη (95) και οι Φιλιππίνες (99).
«Τέλος» στην πρωτοκαθεδρία της Γερμανίας
Ανατροπές και ανακατατάξεις υπήρξαν την τελευταία 25ετία και στην κατάταξη των χωρών που κατευθύνονται τα ελληνικά προϊόντα, όπως προκύπτει από την έρευνα του ΠΣΕ και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ) σχετικά με τις πέντε κορυφαίες χώρες-προορισμού για τα ελληνικά εξαγώγιμα προϊόντα κατά την περίοδο 1988 - 2012. Σημαντικότερη εξέλιξη και ταυτόχρονα έκπληξη αποτελεί ο τερματισμός της διαχρονικής πρωτοκαθεδρίας της Γερμανίας το 2011, οπότε και την προσπέρασε η Ιταλία. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 1988, οι δύο αυτές χώρες απορροφούσαν το 40% (Γερμανία 26% και Ιταλία 14%) των ελληνικών εξαγωγών (εξαιρουμένων των πετρελαιοειδών), ποσοστό το οποίο αυξήθηκε στο 44% τη διετία 1991 - 1992 (Γερμανία 26% και Ιταλία 18%). Έκτοτε, τα ποσοστά της συμμετοχής τους στις ελληνικές εξαγωγές μειώνονται συνεχώς, για να περιοριστούν στο 22% σωρευτικά την περσινή χρονιά.
Η άνοδος της Τουρκίας
Η έρευνα του ΠΣΕ κάνει ιδιαίτερη μνεία στην ταχύτατη αναρρίχηση της Τουρκίας στις πέντε πρώτες θέσεις της κατάταξης μετά το 2012. Μάλιστα, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών, η γειτονική χώρα αποτελεί πλέον την υπ' αριθμόν 1 αγορά για τα ελληνικά προϊόντα, τόσο για το σύνολο του 2012, όσο και στο πρώτο τρίμηνο του 2013.
Χαρακτηριστική είναι και η άνοδος του Γιβραλτάρ στην 4η θέση της κατάταξης από τις αρχές του χρόνου, εκτοπίζοντας από τη λίστα την Κύπρο. Πηγές από τον ΠΣΕ αποδίδουν την άνοδο του Γιβραλτάρ, στο γεγονός πως αποτελεί έδρα αρκετών πολυεθνικών λόγω των φορολογικών διευκολύνσεων που παρέχει, οι οποίες την χρησιμοποιούν ως βάση για να εξάγουν από εκεί τα προϊόντα τους σε κράτης της Ευρώπης ή και σε άλλες οικονομίες του κόσμου.
Πηγή : Ημερησία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου