Σελίδες

Τετάρτη 24 Οκτωβρίου 2012

Logistics: Προσπάθεια για ανάπτυξη του κλάδου

Στον κλάδο των Logistics, που εκτιμάται ότι μπορεί να συνεισφέρει τα μέγιστα στην ανάκαμψη της οικονομίας και στην ανάπτυξη, στρέφει το ενδιαφέρον του το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Πρόκειται για τομέα με τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης. Ωστόσο, ελάχιστα έχει αναπτυχθεί έως σήμερα, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να βρίσκεται πολύ χαμηλά στην παγκόσμια κατάταξη, υπολειπόμενη κατά πολύ γειτονικών χωρών που αποτελούν τους μεγαλύτερους ανταγωνιστές της.

O υπουργός Κωστής Χατζηδάκης συναντήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα με εκπροσώπους της Ομάδας Πρωτοβουλίας για τα Logistics, την οποία έχουν συγκροτήσει οι μεγαλύτερες εμπορικές, βιομηχανικές και 3PL δημόσιες και ιδιωτικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα με τη στήριξη του ΣΕΒ και της Ελληνικής Εταιρίας Logistics.

Προτάσεις Στη συνάντηση παρουσιάστηκαν προτάσεις και συγκεκριμένες ενέργειες που στοχεύουν στην ανάδειξη του τομέα των Logistics σε μοχλό ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας και δημιουργίας βιώσιμων θέσεων εργασίας. Επίσης τονίστηκε ιδιαίτερα ότι η στενή συνεργασία του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα στη χάραξη και στην υλοποίηση μιας ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για τα Logistics θα δώσει σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη του τομέα και θα ενισχύσει το ανταγωνιστικό δυναμικό της ελληνικής οικονομίας.

Ως παρεμβάσεις άμεσης προτεραιότητας προτάθηκαν:

-Η προώθηση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων των ελληνικών Logistics εκτός Ελλάδας για τη μεγαλύτερη προσέλκυση φορτίων.
εκσυγχρονισμός των σιδηροδρομικών μεταφορών για την αμεσότερη προώθηση εμπορευμάτων προς τη Β. Ευρώπη.
οριοθέτηση εξειδικευμένων και λειτουργικών εμπορευματικών κέντρων σε περιοχές προτεραιότητας, για καλύτερη οργάνωση των προσφερόμενων υπηρεσιών.

Οι δύο πλευρές θα έχουν μια διαρκή συνεργασία, όπως ανέφερε ο κ. Χατζηδάκης, αναγνωρίζοντας τον κρίσιμο ρόλο των Logistics στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, στην προσπάθεια για βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών και στη μείωση του κόστους.

Στην 69η θέση, κάτω από την Μποτσουάνα!
Οι προσπάθειες αυτές θα έπρεπε να έχουν ξεκινήσει χρόνια νωρίτερα καθώς η πρόσφατη επικαιροποιημένη έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας, με θέμα «Logistics Performance Index», κατέταξε την Ελλάδα στην 69η θέση κάτω από την Μποτσουάνα!

Μάλιστα η χώρα μας έχει κατρακυλήσει πολλές θέσεις καθώς η σχετική μελέτη του 2010 την κατέτασσε στην 54η θέση, ενώ η γειτονική Τουρκία καταλάμβανε την 39η. Έναν χρόνο αργότερα η Ελλάδα απώλεσε 13 θέσεις στη σχετική λίστα, ενώ, αντίθετα, η Τουρκία βελτίωσε τη δική της και βρέθηκε στην 27η της παγκόσμιας κατάταξης.

Στις κορυφαίες θέσεις βρίσκονται χώρες από την Ασία, ενώ πολύ ισχυρή είναι και η παρουσία της Ευρώπης με την κατάταξη να έχει ως εξής: Σιγκαπούρη, Χονγκ Κόνγκ, Φινλανδία, Γερμανία, Ολλανδία, Δανία, Βέλγιο, Ιαπωνία, ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο.

Για την κατάταξη των χωρών έχουν ληφθεί υπόψη σειρά παραγόντων όπως: τελωνειακές διαδικασίες, κόστη logistics, ποιότητα υποδομών, ικανότητα εντοπισμού και παρακολούθησης εμπορευμάτων, απαιτούμενος χρόνος για την άφιξη εμπορευμάτων στον προορισμό τους και ανταγωνιστικότητα του κλάδου των logistics ανά χώρα.

Μεγαλύτερο πρόβλημα το σιδηροδρομικό δίκτυο
Το πλέον σοβαρό πρόβλημα για τον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας στη χώρα μας είναι η σοβαρότατη υστέρηση που καταγράφει η Ελλάδα σε επίπεδο υποδομών. Τα κυριότερα προβλήματα αφορούν βασικές ελλείψεις στο σιδηροδρομικό και το οδικό δίκτυο και την απουσία σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων.

Η έλλειψη αξιόπιστου σιδηροδρομικού δικτύου είναι πλέον σοβαρό πρόβλημα. Ενδεικτικό είναι ότι η συμμετοχή του σιδηροδρόμου σε μεταφορές - εξαγωγές ανέρχεται μόλις στο 0,7%. Κατά κύριο λόγο στην Ελλάδα η διακίνηση γίνεται μέσω θαλάσσης, σε ποσοστό 52%, ακολουθούν οι οδικές μεταφορές με 42%, ενώ ακόμη και οι αεροπορικές μεταφορές κατέχουν το 4%.

Επιπλέον, πρόσθετο πρόβλημα για τον κλάδο είναι η απουσία χωροταξικού σχεδιασμού με τον οποίο να καθορίζονται οι χρήσεις γης.

Μεγάλη συνεισφορά στο ΑΕΠ Τη δεκαετία 1998-2008 ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας κινήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 19,68%. Όμως, την τελευταία τριετία καταγράφει σημαντικές απώλειες βιώνοντας, και αυτός, τις συνέπειες της κρίσης. Ωστόσο, η συνεισφορά του κλάδου στο ελληνικό ΑΕΠ εξακολουθεί να είναι σημαντική και υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε 10 εώς 12%.

Πάντως, οι προοπτικές παραμένουν θετικές, αφού θεωρείται ότι η πλεονεκτική γεωγραφική θέση της Ελλάδας είναι ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο, που μπορεί να μετατρέψει τη χώρα μας σε διαμετακομιστικό κόμβο της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, εφόσον φυσικά αξιοποιηθεί κατάλληλα.

Πηγή : Euro2day

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Export Academy

Export Academy