(Συντάχθηκε από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Λονδίνου)
Σύμφωνα με άρθρο του κλαδικού περιοδικού The Grocer, παρ’ όλες τις δύσκολες εμπορικές συνθήκες, τα 100 μεγαλύτερα καταστήματα λιανικής τροφίμων – ποτών του Ηνωμένου Βασιλείου – όπως κατατάχθηκαν εδώ για πρώτη φορά από το περιοδικό – εξακολουθούν να ανθίστανται στην κρίση με σταθερή άνοδο στις πωλήσεις αλά καταγράφοντας παράλληλη μείωση των περιθωρίων κέρδους.
Στην κορυφή της κατάταξης με τα 100 μεγαλύτερα καταστήματα λιανικής στο Ηνωμένο Βασίλειο
βρίσκεται η αλυσίδα Tesco, με τζίρο ύψους £42,8 δισ., η οποία ξεπερνά κατά £18,3 δισ. τη δεύτερη τη τάξη αλυσίδα Sainsbury’s και είναι τέσσερις φορές μεγαλύτερη από τα 61 ανεξάρτητα καταστήματα στη λίστα μαζί.
Πράγματι, η Tesco κατέχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην ώθηση που δίνουν στην αγορά συνολικά οι 11 μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής, οι οποίες κατέχουν το ποσοστό του 92,6% της αγοράς, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Kantar Worldpanel.
Ο κατάλογος των 100 μεγαλύτερων σούπερ μάρκετ στο Ηνωμένο Βασίλειο περιλαμβάνει τις τελευταίες εκθέσεις των εταιρειών, ετήσιες αναφορές και κατάταξη κάθε καταστήματος σύμφωνα με το συνολικό ετήσιο τζίρο του στο Ηνωμένο Βασίλειο και έτσι προσφέρει μία εικόνα του τομέα ως σύνολο.
Παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία, ο συγκεκριμένος κατάλογος αποκαλύπτει ότι το εμπορικό πνεύμα της βιομηχανίας εξακολουθεί να είναι ισχυρό – από την Tesco στο νούμερο ένα έως τη Hunnyhill Stores στη θέση 100.
Αυτό βέβαια δε σημαίνει ότι η ύφεση δεν επηρέασε τους λιανοπωλητές. Όπως δείχνουν τα αποτελέσματα της Morrison για το πρώτο εξάμηνο του έτους, οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων (ειδικά αυτές που καταλαμβάνουν τις μεσαίες θέσεις) παλεύουν να διατηρήσουν την άνοδό τους.
Το ίδιο αποδεικνύει και ο εν λόγω κατάλογος, ο οποίος αποκαλύπτει ότι, ενώ τα κέρδη προ φόρων στον τομέα έχουν αυξηθεί κατά 5% φθάνοντας τα £7,9 δισ. και οι πωλήσεις έχουν ανέβει επίσης 5% φθάνοντας τα £166 δισ., επτά εταιρείες έχουν
υποστεί ζημία και 39 έχουν ανακοινώσει μείωση στα κέρδη τους. Το μέσο περιθώριο κέρδους έχει επίσης στενέψει, μην έχοντας καταφέρει να υπερβεί το 4,8%.
Όπως αναφέρει ο αναλυτής της Shore Capital, Clive Black, τα περιθώρια κέρδους αναμένεται να στενέψουν ακόμα περισσότερο. «Οι συνθήκες ζωής στο Ηνωμένο Βασίλειο γίνονται ολοένα και δυσκολότερες, τα διαθέσιμα χρήματα μειώνονται και αυτό έχει επηρεάσει την αγορά τροφίμων», επισημαίνει. «Οι σπατάλες έχουν σταματήσει, ο κόσμος αποταμιεύει και οι λιανοπωλητές πρέπει να παλέψουν για να δώσουν ώθηση στις πωλήσεις – έτσι, τα περιθώρια κέρδους στενεύουν. Φέτος σταματήσαμε τις προβλέψεις για τις εταιρείες Morrisons, Ocado, Sainsbury’s και Tesco.»
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τη Natalie Berg, διευθύντρια παγκόσμιας έρευνας στην Planet Retail: «Η άνθηση που παρατηρούμε οφείλεται κυρίως στην ύφεση», αναφέρει. «Παρ’ όλο που οι τιμές των τροφίμων έχουν υποχωρήσει από την αρχή του έτους, συνολικά παρατηρείται αύξηση της τάξης του 2%-5%. Παράλληλα, η αύξηση σε όγκο πωλήσεων είναι γενικά στάσιμη, γεγονός που υποδεικνύει ότι πολλοί καταναλωτές εξακολουθούν να αγοράζουν περισσότερα τρόφιμα, προτιμώντας να μαγειρεύουν στο σπίτι.
Για το λόγο αυτό, παρατηρείται λιγοστή, αν όχι μηδενική, πραγματική άνοδος στον τομέα των τροφίμων, πράγμα που σημαίνει ότι ο μόνος τρόπος για να αυξηθούν οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ είναι τα ίδια να «κλέψουν» μερίδια αγοράς από τον ανταγωνισμό. Αυτό εξηγεί τις απίστευτα πολλές διαφημίσεις και πακέτα προσφορών που παρατηρούνται στην αγορά, και, ειδικότερα, τη συρρίκνωση των περιθωρίων κέρδους στην οποία πολλοί λιανοπωλητές αναγκάστηκαν να προβούν.»
Όμως, παρ’ όλη τη φθίνουσα πορεία που παρατηρείται, 17 λιανοπωλητές σημείωσαν διψήφιες αυξήσεις σε ποσοστά κέρδους, ενώ οι αντίστοιχες αυξήσεις 6 λιανοπωλητών άγγιξαν τριψήφιους αριθμούς – με κυριάρχους την Proudfoot Group, η οποία είδε τα κέρδη της να αυξάνονται κατά 815% μετά την πώληση ενός από τα καταστήματά της, την Poundworld, της οποίας τα κέρδη αυξήθηκαν κατά 342%, και την Cooltrader, η οποία αγόρασε μέρος της Heron και αύξησε τα κέρδη της κατά 153%.
Οι πωλήσεις φαίνονται επίσης να καταγράφουν θετικά αποτελέσματα. Συνολικά 23 λιανοπωλητές ανακοίνωσαν διψήφιες αυξήσεις σε κέρδος, συμπεριλαμβανομένης της Poundworld (41,9%) και της ιρλανδικής Wineflair (41%).
Τέσσερις αλυσίδες καταστημάτων πέτυχαν επίσης διψήφια περιθώρια κέρδους που ξεπερνούν το μέσο όρο του 4,8%: η Lincolnshire Co-op με 32,1%, η Anglia Co-op με 31,8%, η Holland&Barrett με 18,5% και η Boots UK με 11,2%.
Τα εκπτωτικά καταστήματα που προσφέρουν πληθώρα προϊόντων έχουν σημειώσει σημαντική άνθηση. Με την εξαίρεση της Wilkinson, η οποία υπέστη μία
σημαντική μείωση των κερδών της ύψους 63%, η αύξηση στις πωλήσεις των συγκεκριμένων αλυσίδων είχε συνολικά διψήφια νούμερα.
Για παράδειγμα, η Poundland αύξησε τον αριθμό των καταστημάτων της κατά 19%, τον αριθμό των υπαλλήλων κατά 16%, τις πωλήσεις κατά 21,6% και τα κέρδη της κατά 50%. Ακόμα πιο εντυπωσιακά νούμερα προσφέρει η B&M Retail, με μία αύξηση της τάξης του 40,4% στα καταστήματα, 38% στους υπαλλήλους, 32,4% στις πωλήσεις και 47% στα κέρδη.
Η αύξηση του αριθμού των καταστημάτων δεν αποτελεί σύμπτωση. Το μέγεθος μίας αλυσίδας είναι το κλειδί για αφαιρέσει μερίδιο αγοράς από τον ανταγωνισμό και πια υπάρχουν 1.044 περισσότερα καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς οι 100 μεγαλύτερες αλυσίδες τροφίμων αύξησαν τον αριθμό των καταστημάτων τους συνολικά κατά 4% το 2011.
Η αύξηση των καταστημάτων έχει οδηγήσει και σε μία αύξηση του αριθμού των υπαλλήλων, γεγονός που αποτελεί ιδιαίτερα ευχάριστη είδηση σε μία εποχή που οι άνεργοι φθάνουν τα 2,56 εκατομμύρια. Οι υπό εξέταση αλυσίδες τροφίμων δημιούργησαν συνολικά 27.110 καινούριες θέσεις εργασίας, αυξάνοντας το συνολικό αριθμό των υπαλλήλων κατά 2%, στο 1.287.086.
Παράλληλα, οι πωλήσεις ανά υπάλληλο αυξήθηκαν από £125.768 σε £129.023 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Το κέρδος ανά υπάλληλο αυξήθηκε εξίσου – από £6.013 σε £6.173.
Ενώ οι μεγαλύτερες εταιρείες φαίνεται να επωφελούνται περισσότερο όσον αφορά στα μερίδια αγοράς (με τις 100 μεγαλύτερες να κατέχουν 92,6% της αγοράς), τα στοιχεία αυτά δεν είναι τόσο ασυνήθιστα, σύμφωνα με τον διευθυντή της Kantar Worldpanel, Ed Garner.
«Αυτό ισχύει για τα περισσότερα καταστήματα τροφίμων στον κόσμο και για τους περισσότερους τομείς», αναφέρει. «Τα μεγάλα χαρτιά χτίζουν οικονομίες κλίμακας και έχουν έτσι μεγαλύτερο μερίδιο στην προώθηση των προϊόντων. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, η κατάσταση δεν έχει ξεφύγει από τον έλεγχο γιατί η Tesco κατέχει περίπου το 30% της αγοράς και δεν έχει μπορέσει να εξαπλωθεί περισσότερο.»
Η Tesco σε αριθμούς |
2.331 καταστήματα |
300.373 υπάλληλοι |
£42,8 δισ. σε πωλήσεις |
£2,48 σε κέρδη |
5,8% περιθώρια κέρδους |
Οι 61 ανεξάρτητοι λιανοπωλητές που αναφέρονται στον πίνακα, ενώ δεν κατέχουν το μερίδιο αγοράς των μεγάλων αλυσίδων, κατάφεραν πέρυσι να σημειώσουν πωλήσεις συνολικής αξίας £10,2 δισ., ποσό που υπερβαίνει αυτές του προηγούμενου έτους κατά 8%. Τα κέρδη αυξήθηκαν επίσης κατά 1%, παρ’ όλο που τα περιθώρια κέρδους έπεσαν από το 2,7% στο 2,6%.
Ωστόσο, τα χαμηλά περιθώρια κέρδους έχουν αυξήσει τον ανταγωνισμό μεταξύ των ανεξάρτητων καταστημάτων, σύμφωνα με τον Shane Brennan, διευθυντή δημοσίων υποθέσεων στην Association of Convenience Stores.
«Οι ανεξάρτητοι λιανοπωλητές αποτελούν σημαντικό στοιχείο της αγοράς τροφίμων του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς προσφέρουν ποικιλία και καινοτομίες», επισημαίνει. «Το γεγονός ότι λειτουργούν με μικρά περιθώρια κέρδους δείχνει μία ανθεκτικότητα που τα μεγαλύτερα καταστήματα αγωνίζονται να πετύχουν, ειδικά όσον αφορά στην απόκτηση κέρδους σε δύσκολες τοποθεσίες και υπό σκληρές οικονομικές συνθήκες».
Το ότι τόσο πολλοί ανεξάρτητοι λιανοπωλητές βρίσκονται στη λίστα των 100 μεγαλύτερων αλυσίδων τροφίμων αποτελεί ένδειξη για το πόσο «σκληραγωγημένοι» είναι, προσθέτει ο κ. Brennan. «Η σταθερότητα είναι ένα από τα μακρόχρονα χαρακτηριστικά της βρετανικής αγοράς και η ACS έχει επισημάνει πολλές φορές ότι αυτό αποτελεί αδυναμία της ίδιας της αγοράς. Ωστόσο, το γεγονός ότι 61 από τους 100 λιανοπωλητές είναι ανεξάρτητοι δείχνει ότι υπάρχουν ακόμη ευκαιρίες επιτυχίας, ακόμα και για μικρότερα καταστήματα.»
Αυτό επιβεβαιώνεται από τη σχέση κύκλου εργασιών και αριθμού καταστημάτων μερικών ανεξάρτητων λιανοπωλητών. Η Stans Superstore, για παράδειγμα, είχε μόνο ένα κατάστημα το 2011, αλλά κατάφερε να πετύχει τζίρο ύψους £16,5 εκατομμυρίων. Από τότε, έχει ανοίξει και δεύτερο κατάστημα. Και η Thorntons Budgens, ανεξάρτητη εταιρεία που έχει τη βάση της στο Λονδίνο, σημείωσε πωλήσεις αξίας £16 εκατομμυρίων τον προηγούμενο χρόνο, έχοντας μόνο δύο καταστήματα.
Τα ανεξάρτητα καταστήματα σε χώρους πρατηρίων βενζίνης (forecourts) σημείωσαν επίσης εξαιρετικά καλή δραστηριότητα Τα βρετανικά καταστήματα στους χώρους του ιρλανδικού πρατηρίου Petrogas, για παράδειγμα, πέτυχαν αύξηση της τάξης του 31,6% στις πωλήσεις τους, ενώ η ταχέως αναπτυσσόμενη Symonds Forecourts αύξησε τις πωλήσεις της κατά 23,3%.
Η μεγάλη ποικιλία των ανεξάρτητων καταστημάτων εξακολουθεί να δίνει ώθηση στον τομέα, καθώς οι λιανοπωλητές αντιδρούν γρήγορα στις πιέσεις της αγοράς, χωρίς να τους εμποδίζουν η ανάμιξη των μετόχων και οι μακροσκελείς διαδικασίες για την λήψη αποφάσεων. Για παράδειγμα, η Cook αύξησε πέρυσι το τζίρο της κατά 20%, εφαρμόζοντας την πρακτική της δικαιόχρησης.
Τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά σε σχέση με τη δύναμη των μεγάλων αλυσίδων, οι οποίες, παρ’ όλο το μέγεθός τους, νιώθουν την πίεση της αγοράς. Παρ’ όλο που προέρχονται από υψηλότερη βάση, οι εταιρείες που κατέχουν τις 10 πρώτες θέσεις στον κατάλογο των 100 είδαν τα περιθώρια κέρδους τους να πέφτουν από το 5,3% στο 5,1% το προηγούμενο έτος.
Λαμβάνοντας αυτό υπόψη, οι μεγάλες αλυσίδες σημείωσαν καλά αποτελέσματα , με έναν κατά 5% υψηλότερο τζίρο και κατά 2% περισσότερα κέρδη, και συνέχισαν να εξαπλώνονται, με 6% περισσότερα καταστήματα σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Οι ομόλογοί τους στο εξωτερικό είχαν εξίσου καλά αποτελέσματα. Οι επτά εταιρείες στη λίστα, που ανήκουν σε πολυεθνικές, είδαν τα κέρδη τους να αυξάνονται κατά 31% το προηγούμενο έτος, αυξάνοντας και τα περιθώρια κέρδους από 2,2% σε 2,8%. Αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στην Asda, η οποία ανήκει στη Walmart. Αν δεν συνυπολογιστεί αυτή η εταιρεία, τα κέρδη σημείωσαν συνολικά μία σημαντική πτώση της τάξης του 110%.
Το γεγονός ότι υπάρχουν μόνο επτά πολυεθνικές στη λίστα υπογραμμίζει επίσης την κυριαρχία των βρετανών λιανοπωλητών στην εγχώρια αγορά – κάτι που έρχεται σε αντίθεση με τους βρετανούς προμηθευτές. Το Μάρτιο, ο κατάλογος του The Grocer για τις 150 μεγαλύτερες μάρκες τροφίμων στο Ηνωμένο Βασίλειο περιείχε μόνο 44 εγχώριους προμηθευτές.
Συμμετοχή επενδυτικών οίκων στο μετοχικό κεφάλαιο των εταιρειών λιανικής (Private equity)
Oι εταιρείες με συμμετοχή επενδυτικών οίκων (Private Equity) στο μετοχικό τους κεφάλαιο, δεν κατέχουν πολλές θέσεις στην παρούσα λίστα. Μόνο έξι λιανοπωλητές ανήκουν σε τέτοιες εταιρείες, παρ’ όλο που οι αποδόσεις είναι σαφώς καλύτερες – τα περιθώρια κέρδους για τις έξι αυτές εταιρείες ανέβηκαν από το 9% στο 9,2% κατά το τελευταίο έτος, ενώ παρατηρήθηκε αύξηση ύψους 6% στα κέρδη και 4% στις πωλήσεις.
Τέτοια στοιχεία είναι που καθιστούν τη βρετανική αγορά τόσο ελκυστική, εξηγεί ο κ. Black της Shore Capital. «Η αγορά στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι σκληρή, κάτι που απαιτεί αρκετό κεφάλαιο για τους λιανοπωλητές, – ιδιοκτήτες των ακινήτων που χρησιμοποιούν και καλά περιθώρια κέρδους για εκείνους που νοικιάζουν τα ακίνητά τους με τη μέθοδο της δικαιόχρησης (leasehold)», επισημαίνει.
«Τέτοιες επενδύσεις είναι ακριβές, γεγονός που, σε συνδυασμό με καλούς τοπικούς παράγοντες, εξηγεί την περιορισμένη εξωτερική και ιδιωτική συμμετοχή επενδυτικών κεφαλαίων. Αλλά η βιομηχανία είναι προσβάσιμη, κάτι που επιτρέπει σε καλούς επιχειρηματίες να προοδεύσουν, και έτσι αυτός ο τομέας είναι προς το παρόν ενεργός και ελπιδοφόρος».
Η επιχειρηματικότητα ανθίζει στην περίπτωση των συνεταιρισμών, κυρίως χάρη στην ενθάρρυνση των νέων εκ μέρους του πρωθυπουργού David Cameron ώστε να ιδρύσουν τους δικούς τους συνεταιρισμούς. Ωστόσο, ενώ αυτές οι επιχειρήσεις μπορεί να έχουν καλή δραστηριότητα, οι μεγάλοι συνεταιρισμοί λιανοπωλητών δεν επωφελούνται πολύ απ’ αυτό. Οι 14 συνεταιρισμοί στη λίστα του The Grocer σημείωσαν στάσιμο κύκλο εργασιών, ο αριθμός των υπαλλήλων υποχώρησε κατά 1%, τα κέρδη προ φόρων μειώθηκαν κατά 4% και τα περιθώρια κέρδους έπεσαν από το 4,3% στο 4,1%.
Αυτό οφείλεται κυρίως στις επιδόσεις της The Co-operative Group, το μεγαλύτερο συνεταιρισμό στο Ηνωμένο Βασίλειο, του οποίου τα κέρδη έπεσαν το προηγούμενο έτος κατά 5,8% και οι πωλήσεις κατά 0,5%.
Εντούτοις, ο Ed Mayo, γενικός γραμματέας της Co-operatives UK, επιμένει ότι πως το κίνημα των συνεταιρισμών βρίσκεται συνολικά σε καλό επίπεδο. «Η λιανική πώληση αποτελεί το πιο δυνατό και το πιο μεγάλο κομμάτι του βρετανικού κινήματος των συνεταιρισμών και, παρ’ όλο που οι καιροί είναι δύσκολοι, οι συνεταιρισμοί σημειώνουν καλή δραστηριότητα στον τομέα της λιανικής», αναφέρει, παραθέτοντας στοιχεία της Co-operatives UK, κάτι που υποδηλώνει ότι ο τζίρος των συνεταιρισμών αυξήθηκε περισσότερο από 22% το προηγούμενο έτος, σε σχέση με μία αύξηση της τάξης του 6% που σημείωσε συνολικά η αγορά της λιανικής πώλησης.
Ενώ κάποιοι λιανοπωλητές αντιμετωπίζουν αρκετές δυσκολίες, ο κατάλογος με τα 100 μεγαλύτερα καταστήματα τροφίμων περιέχει πολλά θετικά στοιχεία. Οι λιανοπωλητές ξεκαθάρισαν ότι θα συνεχίσουν να επεκτείνουν τις επιχειρήσεις τους και να προσφέρουν μεγαλύτερη ποικιλία με σκοπό να προσελκύσουν καταναλωτές. Αυτή την εβδομάδα, για παράδειγμα, η Tesco εισχώρησε στην αγορά των ηλεκτρονικών βιβλίων (ebooks), αγοράζοντας την Mobcast έναντι £4,5 εκατομμυρίων
Με τα τελευταία στοιχεία της Morrisons να δείχνουν μία υποχώρηση στις πωλήσεις της, τον επόμενο χρόνο οι λιανοπωλητές θα χρειαστεί να γίνουν πιο ανθεκτικοί, εφευρετικοί και έτοιμοι να αντιδράσουν στις αλλαγές της αγοράς από ποτέ. Όπως τονίζει και ο κ. Black: «Του χρόνου η κατάσταση θα παραμείνει μάλλον ίδια, ίσως λίγο πιο χαλαρή εάν η Ευρωζώνη δεν καταρρεύσει. Εάν αυτό γίνει, τότε το μέλλον προβλέπεται δυσοίωνο».
(συνεχίζετε στην πηγή)
Πηγή : http://www.agora.mfa.gr/agora/images/docs/radB4FF9Top%20100%20Grocery%20Retailers%20.pdf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου