Σελίδες

Τετάρτη 27 Αυγούστου 2014

Η ελληνική LIA πάει Ολλανδία

Η Χριστίνα Στριμπάκου μιλά στο FortuneGreece για τον ένα χρόνο λειτουργίας της εταιρείας LIA και τις επιχειρηματικές κινήσεις στις αγορές του εξωτερικού.
Η ενασχόληση με το λάδι ήταν οικογενειακή υπόθεση για την οικογένεια Στριμπάκου, η οποία σήμερα από έναν ελαιώνα 2.000 δέντρων παράγει το Μεσσηνιακό ελαιόλαδο LIA, το οποίο διατίθεται σε φιάλες των 500 ml και έχει κεντρίσει το ενδιαφέρον όσων επιλέγουν λάδι με ποιοτικά κριτήρια.


Πρόσφατα το LIA έκανε την εμφάνισή του στις αγορές της Γαλλίας και του Βελγίου, ενώ σταδιακά αναμένεται να εισέλθει και στην αγορά της Ολλανδίας, με την τοποθέτηση να έχει προγραμματιστεί για  τα μέσα Σεπτεμβρίου. «Στήνουμε σιγά σιγά τα βήματά μας. Έχουμε έναν παραδοσιακό ελαιώνα τον οποίο ο αδερφός μου καλλιεργεί εδώ και 15 χρόνια. Υπήρχε έντονα η ανάγκη να μοιραστούμε το αγαθό με τον κόσμο. Στην Ελλάδα το προϊόν έχει τοποθετηθεί κατ’ αποκλειστικότητα στο Galaxy Restaurant του Hilton, ενώ είμαστε σε επαφή και με ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στην αγορά της Γερμανίας και της Σουηδίας», αναφέρει στο FortuneGreece.com, η Χριστίνα Στριμπάκου, συνιδρύτρια της εταιρείας LIA.

Η απίστευτη ηλιθιότητα των λατινικών κρατών

Ο Ολαντρέου καταποντίζεται κάτω από την ασύγκριτα ανεγκέφαλη πολιτική του, όπως ο προκάτοχός του, ο Ρέντσι επιχειρεί την φωνή βοώντος μέσα στην έρημο (της αδιαλλαξίας του ιταλικού και του γερμανικού συστήματος) όπως ο προκάτοχός του, Μόντι, ο Ραχόη βαυκαλίζεται, με 25% ανεργία, ότι βγήκε από την κρίση επειδή η ισπανική οικονομία δείχνει αναπτυξιακή τροχιά, και σύσσωμη η παγκόσμια οικονομική αναλυτική κοινωνία εμπειρογνωμόνων, με Νόμπελ και όχι μόνο, καταδικάζει την πολιτική λιτότητας της Μέρκελ.
Τι είχες Γιάννη; Τι είχα πάντα!



Τα τρία λατινικά και καθολικά κράτη, Γαλλία, Ιταλία και Ισπανία, διαθέτουν αναμεταξύ τους τον διπλάσιο πληθυσμό από τον πλειοψηφικά τευτονικό και προτεσταντικό πληθυσμό της Γερμανίας, και επίσης οι τρεις τους οικονομίες μαζί είναι διπλού μεγέθους από τον «κολοσσό» της Γερμανικής οικονομίας. Παρ’ όλα αυτά, από την αρχή της Ευρωζώνης, η Γερμανική ηγεσία έχει συστηματικά καταφέρει να επιβάλει τις εθνοκεντρικές της προτιμήσεις για την αρχιτεκτονική του ευρώ, πάντα εναντίον των προτιμήσεων των τριών λατινικών κρατών, που αποτελούν την δεύτερη, τρίτη και τέταρτη σε μέγεθος οικονομίες της

Ρωσία-ΕΕ: Οι επιπτώσεις του εμπορικού πολέμου

Ο εμπορικός πόλεμος Δύσης-Ρωσίας κλιμακώνεται. Αναλυτές υποστηρίζουν ότι οι συνέπειες θα είναι σοβαρές και για τις δύο πλευρές. Οι εκατέρωθεν κυρώσεις επηρεάζουν τις οικονομίες χωρών όπως, η Γαλλία, η Ισπανία, η Ελλάδα, ακόμα και η Γερμανία.

Για την Ευρωπαϊκή Ένωση το διακύβευμα του ρωσικού εμπάργκο σε προϊόντα του πρωτογενή τομέα είναι 5 δισεκατομμύρια ευρώ και 130.000 θέσεις εργασίας.
Ποια ήταν όμως η κατάσταση μέχρι τώρα; 

Κυριακή 24 Αυγούστου 2014

Ρωσολαγνεία και εξαγωγική πραγματικότητα: Αντί κάποιοι να «οδύρονται» γιατί η Ρωσία απαγόρευσε εισαγωγές φρούτων και λαχανικών, να μας πουν γιατί υποχωρούν οι ελληνικές εξαγωγές συνολικά...

Ο Αθανάσιος Παπανδρόπουλος κάνει τολμηρή και πρωτότυπη ανατομία της ελληνικής αυτογνωσίας και παθογένειας, που δεν βοηθά στην υπέρβαση της κρίσης, εξωστρέφειας και ανταγωνισμού σε διεθνές επίπεδο.



Σε αυτή την χώρα –η οποία, ως φαίνεται, δεν θέλει να έχει στον ήλιο μοίρα– όλα τα προσχήματα για να παραμένει ακίνητη, οπισθοδρομική και ασυνεπής είναι καλά. Έτσι, εσχάτως, με αφορμή τα ευρω-ατλαντικά μέτρα κατά του «κράτους-μαφία», όπως αποκαλεί την Ρωσία η αριστερή βρεταννική εφημερίδα Γκάρντιαν, πολύς θόρυβος γίνεται για κάποια ροδάκινα και πορτοκάλια τα οποία οι Ρώσοι, εις αντίποινα, απαγόρευσαν την εισαγωγή τους. Η απαγόρευση αυτή έδωσε νέες αφορμές για εκδηλώσεις ρωσολαγνείας, αντιευρωπαϊσμού και βέβαια ενδυνάμωσαν για πολλοστή φορά το σύνδρομο της ανοησίας, που πολλά χρόνια τώρα αποτελεί σήμα κατατεθέν στον δημόσιο βίο της χώρας.
Ωστόσο, πίσω από την ρωσολαγνεία κρύβεται μία άλλη οδυνηρή πραγματικότητα, την οποία βεβαίως ουδείς θέλει να θίξει διότι τότε θα πρέπει να ασχοληθεί με την ανατροπή της. Και η πραγματικότητα αυτή μάς λέει ότι η Ελλάδα, για συγκεκριμένους και πολύ αδρούς λόγους, έχει σοβαρό πρόβλημα εξαγωγών και εξωστρέφειας. Πρόβλημα διαρθρωτικό, το οποίο όμως απαιτεί ριζικές μεταρρυθμίσεις και αλλαγές στις νοοτροπίες για να μπορέσει να αντιμετωπισθεί.


Αλυσίδα Παντοπωλείων Westside Market: Πως ο Γιάννης Ζωϊτάς από τη Λευκάδα «κατέκτησε» τη Νέα Υόρκη

Ο 69χρονος Γιάννης Ζωιτάς απέκτησε το πρώτο του παντοπωλείο, στο Μπρόντγουεϊ, κοντά στην 110η οδό, το 1977 και σήμερα έχει στην κατοχή του πέντε καταστήματα Westside Market στη Νέα Υόρκη και ετοιμάζεται να ανοίξει το έκτο.
Η ιστορία του Γιάννη Ζωιτά, με καταγωγή από το τη Λευκάδα και των καταστημάτων του ήταν το θέμα δημοσιεύματος των "New York Times", με τίτλο "Μια αλυσίδα παντοπωλείων που δίνει την αίσθηση της γειτονιάς, επεκτείνεται".

Όπως επισημαίνεται στο δημοσίευμα, το κατάστημα στην 110η οδό διαθέτει περισσότερα από 20.000 προϊόντα. Υπάρχει αμυγδαλόγαλα, γάλα καρύδας και βιολογικό. Οι πελάτες επιλέγουν προϊόντα χαμηλά σε νάτριο και χωρίς γλουτένη. Υπάρχουν 48 ποικιλίες αυγού και πάνω από 250 είδη μπύρας.
Ωστόσο, ο Γιάννης Ζωιτάς, δεν μπορεί να ξεχάσει ότι στην παιδική του ηλικία το φαγητό ήταν δυσεύρετο. Μεγάλωσε στο χωριό Ρουπακιάς στη Λευκάδα. "Επτά αγόρια και καθόλου φαγητό", είπε. Μεγαλώνοντας δούλεψε με τον πατέρα του στις ελιές και αμπέλια της οικογένειας. Σταμάτησε το σχολείο μετά την έκτη τάξη για να μπορέσει να δουλέψει, κάτι που ακόμα τον πονάει.

'Ερευνα Εθνικής Τράπεζας : Αδύναμες εξαγωγικά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Τον «αδύναμο κρίκο» στην προσπάθεια που καταβάλλει η ελληνική οικονομία να γίνει πιο εξωστρεφής αποτελούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες εμφανίζονται ανήμπορες να «ανοίξουν» νέες αγορές και να αναπτύξουν την εξαγωγική τους δραστηριότητα. Όπως δείχνει πρόσφατη έρευνα της Εθνικής Τράπεζας, παρά την κατακόρυφη κάμψη της κατανάλωσης στην Ελλάδα αλλά και τη στροφή της κυβερνησης πολιτικής στην τόνωση των εξαγωγών, μόλις μια στις τρεις μικρομεσαίες επιχειρήσεις κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις της στο εξωτερικό την πενταετία 2008-2013. Οι περισσότερες από αυτές, δραστηριοποιούνται στον χώρο της επεξεργασίας τροφίμων, των χημικών αλλά και των μεταφορών.


Αντίθετα, μια στις δυο επιχειρήσεις τις διατήρησε στα ίδια επίπεδα ενώ το 15% παρουσίασε κάμψη των εξαγωγών, ενδεικτικό της αδυναμίας τους να αντεπεξέλθουν στον διεθνή ανταγωνισμό. Επιπλέον, κατά την ίδια περίοδο η μέση αξία των εξαγωγών μειώθηκε κατά 32% και περιορίστηκε σε 228 χιλ. ευρώ το 2013 από 337 χιλ. ευρώ το 2008. Και όλα αυτά, τη στιγμή που οι ρυθμοί αύξησης των ελληνικών εξαγωγών

Πέμπτη 21 Αυγούστου 2014

ΟΙ 500 Ελληνικές Βιομηχανίες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις το 2013

Περισσότερα από 40,8 δισ. ευρώ είναι τα έσοδα που συγκέντρωσαν οι 500 ελληνικές βιομηχανίες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις του έτους 2013.
Μολονότι τα στοιχεία για τις επιχειρήσεις που μετέχουν στη σχετική λίστα και την κατάταξη κάθε μίας δεν είναι οριστικά, δεδομένου ότι εκκρεμεί η γνωστοποίηση των ισολογισμών περίπου τριάντα επιχειρήσεων που μετείχαν στην αντίστοιχη λίστα του έτους 2012, τα διαθέσιμα στοιχεία οδηγούν στο συμπέρασμα ότι οι μεγαλύτερες ελληνικές βιομηχανίες, βάσει πωλήσεων, το 2013 ενίσχυσαν τη θέση τους στο ελληνικό βιομηχανικό στερέωμα.
Η κατάταξη των επιχειρήσεων, όπως προαναφέραμε, δεν είναι οριστική, αν και προσεγγίζει την οριστική θέση τους. Ο πίνακας παρέχει, ούτως ή άλλως, σειρά πληροφοριών για τα οικονομικά μεγέθη των επιχειρήσεων αυτών, οι οποίες το 2013 πραγματοποίησαν συνολικές πωλήσεις 40,8 δισ. ευρώ περίπου και κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ.
Τα μεγέθη αυτά αντιστοιχούν στα εταιρικά αποτελέσματα των 500 επιχειρήσεων, μερικές από τις οποίες είναι κορμός ευρύτερων επιχειρηματικών ομίλων και συντάσσουν ενοποιημένες οικονομικές καταστάσεις, συμπεριλαμβάνοντας τις εντός και εκτός της χώρας θυγατρικές τους.


(πίνακας βάσει στοιχείων που ήταν διαθέσιμα στις 29.07.2014)
Α/Α ΕΠΩΝΥΜΙΑ - ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΠΩΛΗΣΕΙΣ EBITDA ΚΑΘΑΡΑ
2013 2012 ΚΕΡΔΗ
(χιλ. ευρώ) (χιλ. ευρώ) ±% (χιλ. ευρώ) (χιλ. ευρώ)
2013
1 ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ Α.Ε. 8.946.258 9.900.533 -10 -42.466 -293.630
2 ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ ΕΛΛΑΣ - ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε. 7.843.683 8.240.260 -5 149.046 5.575
3 ΕΛΒΑΛ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ Α.Ε. 653.614 697.173 -6 45.866 4.256
4 ΧΑΛΚΟΡ Α.Ε. ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΛΛΩΝ 446.045 545.522 -18 2.130 -28.487

Τετάρτη 20 Αυγούστου 2014

Αυξήθηκαν 30% οι online πωλήσεις στο εξωτερικό μέσω PayPal

Την αύξηση των εξαγωγών μέσω διαδικτύου για τους Έλληνες εμπόρους καταγράφει η PayPal, σημειώνοντας ότι στο α΄εξάμηνο ενισχύθηκαν 30% οι πληρωμές από το εξωτερικό. Οι βασικές online αγορές και τα εξαγώγιμα προϊόντα της Ελλάδας.


Οι πληρωμές από το εξωτερικό μέσω PayPal που έλαβαν οι Έλληνες έμποροι αυξήθηκαν κατά 30% το πρώτο εξάμηνο του 2014, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2013.
Σύμφωνα με τα στατιστικά που έδωσε στη δημοσιότητα η PayPal, οι βασικές κατηγορίες εξαγωγών περιλάμβαναν ταξιδιωτικές υπηρεσίες, υπηρεσίες διαδικτύου, είδη μόδας και οικιακής χρήσης, εξαρτήματα αυτοκινήτων, βιβλία, λογισμικά και κινητά τηλέφωνα. 

Πέμπτη 14 Αυγούστου 2014

Τουρκία, ο κύριος ανταγωνιστής των ελληνικών προϊόντων στη Ρωσία

Το 2012 η Ρωσία αποτελούσε την έβδομη σημαντικότερη αγορά για τα ελληνικά ψάρια και με τις εξαγωγές να φτάνουν τους 2.217 τόνους αξίας 19,5 εκατ. ευρώ. Το 2013 το λαβράκι αποτελούσε το ενδέκατο κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της Ελλάδας προς τη Ρωσία, με την αξία των εξαγωγών να φτάνει τα 5,26 εκατ. ευρώ.

“Ο θάνατός σου, η ζωή μου”. Τούρκοι, Σέρβοι, Κινέζοι προμηθευτές, καθώς και εταιρείες του αγροτοδιατροφικού κλάδου που προέρχονται από τις χώρες της Λατινικής Αμερικής «τρίβουν τα χέρια τους» εδώ και μία εβδομάδα. Μέχρι και η πρέσβειρα του Μαυρικίου στη Ρωσία ζήτησε την αύξηση των εξαγωγών ψαριών και προϊόντων ψαριού από τον Μαυρίκιο με προορισμό τη ρωσική αγορά.


 Οι ρωσικές αρχές ταυτόχρονα με την ανακοίνωση για την επιβολή του εμπάργκο σε σειρά αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων από την Ε.Ε., τις ΗΠΑ, τον Καναδά, την Αυστραλία και τη Νορβηγία ξεκίνησαν τις επαφές με προμηθευτές από χώρες που δεν έχουν προχωρήσει σε οικονομικές κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας.

Τρίτη 12 Αυγούστου 2014

Νικητές και ηττημένοι από το ρωσικό εμπάργκο

Ενώ οι Φινλανδοί ζητούν αποζημιώσεις και οι Νορβηγοί βλέπουν τις μετοχές των ιχθυοτροφείων να βουλιάζουν, κάποιοι ευνοούνται. Το προκλητικό Twit του Τούρκου υπουργού Οικονομικών, το παράδειγμα των Ευρωπαίων χοιροτρόφων και οι κινήσεις της Κομισιόν.
 Η απαγόρευση που επέβαλε η Μόσχα στις εισαγωγές τροφίμων από τη Δύση δημιουργεί ένα σοβαρό πρόβλημα στην Ε.Ε., αν και οι Ευρωπαίοι χοιροτρόφοι έχουν ήδη δείξει ότι ένας μεγάλος κλάδος μπορεί σύντομα να «απεξαρτηθεί» από τη Ρωσία. 

Οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων στη Ρωσία τον προηγούμενο χρόνοάγγιξαν τα 11,9 δισ. ευρώ. Το ποσό αντιστοιχεί στο 42% των τροφίμων που εισήγαγε η Ρωσία αυτήν τη χρονιά. Οι βασικές εξαγωγές της Ευρώπης προς τη Ρωσία είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα και το χοιρινό. Η Ρωσία, όμως, απορρόφησε επίσης το 46% από τις ευρωπαϊκές εξαγωγές μήλων καιροδάκινων.

Στο 85% οι εξαγωγές της Smirdex

Η Smirdex μια από τις εταιρείες ηγέτες στο χώρο κατασκευής λειαντικών στην Νοτιοανατολική Ευρώπη, είναι ελληνική. Η εξαγωγική, κατά βάση, βιομηχανία παραγωγής λειαντικών προϊόντων, βελτίωσε εντυπωσιακά την αποδοτικότητά της το 2013. Η επιχείρηση κατέγραψε κέρδη προ φόρων 4,23 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 3,10 εκατ. ευρώ. Η απόδοση του μέσου ενεργητικού της στη διάρκεια της χρήσης 2013 σε κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθε σε 26,4%, ενώ οι πωλήσεις της ανήλθαν στα 11,876 εκατ. ευρώ όταν στη χρήση του 2012 ο τζίρος της ήταν 10,585 εκατ. ευρώ. 



Σημειώνεται ότι η Smirdex σε συνολική επιφάνεια έκτασης 32.000 τ.μ., της οποίας τα 16.000 τ.μ. αποτελούν κεκαλυμένη επιφάνεια, παράγει λειαντικά από το 1981. Χάρη στις συνεχείς προσπάθειες για βελτίωση του ειδικευμένου προσωπικού της, η εταιρεία κατάφερε να μεγαλώσει και να ανταποκριθεί στις υψηλές απαιτήσεις της βιομηχανίας του κλάδου της.

Ορατός ο κίνδυνος για την οικονομία λόγω των αντίμετρων από τη Μόσχα

Μεγάλη ανησυχία επικρατεί πλέον στην ελληνική κυβέρνηση εξαιτίας των περιορισμών που ανακοίνωσε ότι θα επιβάλει η Μόσχα στις εισαγωγές αγροτικών προϊόντων. Αν και η Αθήνα ευελπιστούσε αρχικά ότι λόγω των καλών διμερών σχέσεων τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα θα είχαν μια πιο ευνοϊκή μεταχείριση –είχαν δοθεί μάλιστα και οι σχετικές διαβεβαιώσεις προφορικά στο ΥΠΕΞ από τους Ρώσους– το κλίμα άλλαξε στο τέλος της εβδομάδος, όταν στο ΥΠΕΞ διαπίστωσαν ότι οι Ρώσοι δεν βιάζονται να διευκρινίσουν σε ποια προϊόντα συγκεκριμένα αφορά το εμπάργκο, η δημοσιοποίηση της σχετικής λίστας θα γίνει την ερχόμενη εβδομάδα. Αυτό δημιουργεί πλέον προβληματισμό στο ΥΠΕΞ, ότι το «επιλεκτικό εμπάργκο» μπορεί να μην είναι νομικά εφικτό ή να μην είναι πολιτικά επιθυμητό στο Κρεμλίνο. 



Ο κίνδυνος είναι πλέον ορατός, και οι ελληνικές εξαγωγές αγροτικών προϊόντων στη Ρωσία να υποστούν πλήγμα αυτού που δέχονται οι ευρωπαϊκές αγροτικές εξαγωγές, και μάλιστα σε μια περίοδο παρατεταμένης ύφεσης, όπου η εξαγωγική δραστηριότητα έδινε διέξοδο στους παραγωγούς λόγω της μείωσης της ζήτησης στο εσωτερικό και συνέβαλλε στην τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας. Το πλήγμα ειδικά για τα νωπά και ευπαθή προϊόντα είναι άμεσο, καθώς όσο συνεχίζεται η ρωσική δυστοκία με τη λίστα του εμπάργκο, οι παραγγελίες ακυρώνονται και τα προϊόντα παραμένουν αδιάθετα.

Εξαγωγικά ανήκουμε εις τη... Δύση

Η συζήτηση που προκλήθηκε με αφορμή το ρωσικό εμπάργκο στα δυτικά προϊόντα, επανέφερε στο προσκήνιο το ζήτημα των ελληνικών εξαγωγών, οι οποίες παρά τα θετικά σημάδια που εμφανίστηκαν το 2013, φέτος ακολουθούν τροχιά υποχώρησης προκαλώντας εύλογη ανησυχία για τις επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία.


Ενώ λοιπόν τις τελευταίες ημέρες η συζήτηση έχει επικεντρωθεί στις επιπτώσεις που θα έχει το εμπάργκο της Ρωσίας στα ελληνικά αγροτικά προϊόντα, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική αφού οι ελληνικές εξαγωγές, ως επί το πλείστον, αφορούν σε βιομηχανικά προϊόντα και πετρελαιοειδή που

Κυριακή 3 Αυγούστου 2014

Στροφή στις εξαγωγές κάνει η βιομηχανία «Σουρωτή»

Η διατήρηση των πωλήσεων και των μεριδίων στην Ελλάδα αλλά και η ανάπτυξη των εξαγωγών σε νέες αγορές, όπως η Ρωσία και η Κίνα, αποτελούν τους βασικούς στόχους που θέτει η ιστορική βιομηχανία εμφιάλωσης του ανθρακούχου νερού «Σουρωτή». Όπως λέει στην «Η» ο διευθύνων σύμβουλος της ομώνυμης εταιρείας, Γιάννης Ιωαννίδης, η κατανάλωση στο εσωτερικό της χώρας εξακολουθεί να πιέζεται από τη μείωση των εισοδημάτων και την αύξηση της φορολογίας που επιβλήθηκε τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο αισιοδοξεί πως από την επόμενη χρονιά θα ξεκινήσει η ανάκαμψη.

 Με τι ρυθμούς κινείται σήμερα η αγορά των εμφιαλωμένων νερών; Πόσο έχει βοηθήσει στην ανάκαμψη της κατανάλωσης η αύξηση του τουρισμού;
Δυστυχώς η κατανάλωση δεν κινείται με τους ρυθμούς που περιμέναμε. Είχαμε μεγαλύτερες προσδοκίες, ωστόσο διαπιστώνουμε ότι η κατάσταση φέτος είναι λίγο χειρότερη από την περσινή χρονιά. Φαίνεται πως οι περικοπές στα εισοδήματα και τα φορολογικά βάρη που επιβλήθηκαν τα τελευταία χρόνια λειτουργούν σωρευτικά και συνεχίζουν να πιέζουν την κατανάλωση. Βέβαια, σημαντικό ρόλο στην κάμψη της αγοράς

Αυξάνεται η ζήτηση για ελληνικό κρασί στο εξωτερικό

Παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα, οι Έλληνες οινοποιοί κατάφεραν να βελτιώσουν τα οικονομικά αποτελέσματά τους την περσινή χρονιά. Σύμφωνα με στοιχεία της ICAP που παρουσιάζει η «Η», το 2013 οι συνολικές πωλήσεις των μεγαλύτερων οινοποιητικών μονάδων της χώρας (συνολικά 54) αυξήθηκαν κατά 6,21% και ανήλθαν σε 209,42 εκατ. ευρώ έναντι 197,1 εκατ. ευρώ το 2012, ενώ την ίδια στιγμή οι συνολικές ζημίες τους συρρικνώθηκαν στα 10,77 εκατ. ευρώ από 14,74 εκατ. ευρώ. Αισθητά καλύτερα είναι και τα λειτουργικά αποτελέσματα, τα οποία περιορίσθηκαν σε ζημίες 7,53 εκατ. ευρώ από ζημίες 13,6 εκατ. ευρώ το 2012. Από την άλλη πλευρά, «αγκάθι» εξακολουθούν να αποτελούν οι συνολικές υποχρεώσεις, οι οποίες παραμένουν πάνω από τα 300 εκατ. ευρώ.



Σε επίπεδο εταιρειών, η Τσάνταλης κατάφερε να αυξήσει τον κύκλο εργασιών της κατά 3,6% χάρη στην έντονη δραστηριοποίησή της στις διεθνείς αγορές, ωστόσο δεν απέφυγε την διόγκωση των ζημιών της. Ανάλογη εικόνα, παρουσιάζουν τα Ελληνικά Κελλάρια Οίνων, ενώ η «Μαλαματίνα», παρά τις απώλειες στον τζίρο, μείωση τις ζημίες της. Περαιτέρω, την ευχάριστη έκπληξη έκανε η Καβίνο από το Αίγιο με σημαντικές εξαγωγές στη Γερμανία, η οποία επέστρεψε στα κέρδη και ταυτόχρονα ανέβασε τις πωλήσεις της στα 16,9 εκατ. ευρώ (+2,29%).

Σάββατο 2 Αυγούστου 2014

Μηχανισμοί Χρηματοδότησης Εξαγωγικών Επιχειρήσεων στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής

Οι μηχανισμοί αυτοί, έχουν δημιουργηθεί από την αμερικανική πολιτεία με στόχο την παροχή της απαιτούμενης ρευστότητας στις εξαγωγικές επιχειρήσεις ώστε να ενισχύσουν την διεθνή παρουσία τους. Η ενδιαφερόμενη επιχείρηση, μέσω της διαδικτυακής πύλης www.export.gov  έχει πρόσβαση σε πληθώρα πληροφοριών σχετικά με τις δυνατότητες ενίσχυσης του εξαγωγικού της προφίλ. Ακολούθως, η επιχείρηση καλείται να έρθει σε επαφή με στελέχη από τα αντίστοιχα τοπικά Γραφεία ΟΕΥ των ΗΠΑ (US Commercial Service) για συντονισμό και εξειδικευμένη πληροφόρηση. Σημειώνεται πώς το δίκτυο του US Commercial Service εκτείνεται τόσο στο εσωτερικό των ΗΠΑ, με γραφεία σε 100 πόλεις, όσο και στο εξωτερικό, με παρουσία σε 80 χώρες.




Εν τάχει, τα  τρία βασικότερα κρατικά χρηματοδοτικά εργαλεία, είναι τα ακόλουθα:

Αγορά τροφίμων ΗΠΑ: Ανασκόπηση παρελθόντος έτους (2013) και μελλοντικές εκτιμήσεις


Το παρελθόν έτος, οι πωλήσεις τροφίμων στο παραδοσιακό κανάλι των Super Market και παντοπωλείων σημείωσαν ελαφρά αύξηση (1%) φθάνοντας σε αξία τα 522,8 δις δολάρια. Το μερίδιο αγοράς του καναλιού αυτού όμως σημείωσε συνολικά πτώση, περιοριζόμενο στο 46%, ένεκα της ισχυρής πίεσης που δέχεται από μη «συμβατικά» κανάλια, όπως οι υπεραγορές και τα καταστήματα πρώτης ανάγκης (convenience stores). Ειδικά τα τελευταία, είδαν τις πωλήσεις τους να ενισχύονται κατά 2,4% στα 169,9 δις δολάρια.



Οι κατηγορίες καταστημάτων που εμφανίζουν την μεγαλύτερη δυναμική είναι οι Αγορές Τροφίμων (Fresh Format) όπου αλυσίδες όπως τα Whole Foods και τα Sprouts σημείωσαν άνοδο πωλήσεων 14% το 2013, προσεγγίζοντας τα 14 δις δολάρια. Αντίστοιχα, θετικές προοπτικές εμφανίζουν οι διαδικτυακές πωλήσεις τροφίμων, με την Amazon και την Fresh-Direct να κυριαρχούν. Οι πωλήσεις τροφίμων της κατηγορίας E-Commerce ανήλθαν κατά 13,7% το παρελθόν έτος φθάνοντας τα 21,1 δις δολάρια.

Παρασκευή 1 Αυγούστου 2014

Τα πιο δημοφιλή θέματα του Iουλίου

Στο τέλος κάθε μήνα μπορείτε να αποκτήσετε μια γενική εικόνα για το ποια θέματα παρουσίασαν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον. 
Ακολουθούν οι αναρτήσεις με την υψηλότερη επισκεψιμότητα για τον μήνα Ιούλιο:


Κυριακή 27 Ιουλίου 2014

Εξαγωγές προϊόντων σε κάμψη - Τα αίτια-λάθη σε μια διαφορετική ανάγνωση

Σε προηγούμενο άρθρο παρατηρήσαμε ότι οι Ελληνικές Εξαγωγές προϊόντων αυξήθηκαν κατά 18% (χωρίς πετρελαιοειδή) στο χρονικό διάστημα 2009-2013, γεγονός που κατά την γνώμη μας οφείλετε στην κατάρρευση της εσωτερικής αγοράς και στην αναζήτηση διεξόδων εκτός των συνόρων μας. Μάλιστα από τον Δεκέμβριο του 2012 παρατηρούμε μια επιβράδυνση της ανοδικής πορείας και από τον Οκτώβριο 2013 μέχρι και τον Μάιο 2014 έχουμε μπει σε καθοδική τάση.




Εύλογα μπαίνει λοιπόν το ερώτημα μήπως φτάσαμε στα όρια μας;  

Έχουν γίνει πολλές αναφορές από έγκριτους αναλυτές  για τα αίτια της καχεξίας της ελληνικής εξαγωγικής μηχανής. Εμείς εδώ θα κάνουμε την προσέγγιση του θέματος από την πλευρά του εμπειρογνώμονα και όχι του αναλυτή, βασιζόμενοι στην πολυετή εμπειρία μας μέσα στην  ελληνική εξαγωγική επιχείρηση.

Πρώτιστα θα πρέπει να ξεχωρίσουμε τις ευθύνες του κράτους από αυτές των επιχειρηματιών για να μπορέσουμε να αποδώσουμε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι. Θα αναφερθούμε σε κάποια από τα λάθη που διαχρονικά ταλανίζουν την εξαγωγική μηχανή και σε επόμενη αρθρογραφία μας θα διατυπώσουμε προτάσεις. 


«Μου έβαζαν λεφτά κρυφά στα χέρια» : H Ελλάδα και στα τελωνεία αναστενάζει!!!




Αναδημοσιεύουμε ένα άρθρο-ρεπορτάζ της Καθημερινής, που αποτυπώνει με ξεκάθαρο τρόπο την μεγάλη γάγγραινα του εξωτερικού εμπορίου της χώρας μας. Είναι σίγουρο ότι κάποιοι δεν θέλουν να αλλάξει αυτή η χώρα, γιατί τα συμφέροντα είναι μεγάλα. 
«Μην είσαι χαζή, πάρτα, όλοι τα παίρνουν». Πόσες φορές έχει ακούσει αυτή τη φράση, ούτε μπορεί να θυμηθεί. Ηξερε για το «γρηγορόσημο», αλλά πριν πιάσει δουλειά στο τελωνείο (σ.σ.: ένα από τα μεγαλύτερα τελωνεία της χώρας), δεν φανταζόταν την έκταση του φαινομένου. Δεν είχε ούτε μία εβδομάδα στη νέα δουλειά, όταν έγινε το πρώτο περιστατικό: «Με πλησίασαν εκτελωνιστές και μου έβαλαν λεφτά κρυφά στα χέρια. Δεν είχα κάνει κάτι σημαντικό, διεκπεραίωνα έγγραφα. Ηθελαν απλώς να τσεκάρουν αν θα μπω στο κόλπο. Αν τα έπαιρνα, θα έπεφτε σύρμα στους υπόλοιπους ότι ήμουν “δικιά τους”». Η Μ. επέστρεψε αμέσως τα χρήματα. «Τότε κατάλαβαν ότι θα έχουν πρόβλημα μαζί μου». Είχαν, όπως είχε τελικά και η ίδια μαζί τους.



Οι μαρτυρίες που εξασφάλισε και παρουσιάζει σήμερα η «Κ» προκαλούν σοκ. Για πρώτη φορά, τελωνειακοί υπάλληλοι και εκτελωνιστές μιλούν ανοιχτά για όσα απίστευτα συμβαίνουν πίσω από τις κλειστές πόρτες μιας από τις πιο κρίσιμες υπηρεσίες της χώρας, τις κρατικές πύλες εισόδου και εξόδου εμπορευμάτων και αγαθών.

Σάββατο 26 Ιουλίου 2014

Εξαγωγές σε μια ξένη χώρα - Ξένος είσθε εσείς!

 Οι εξαγωγικές μας επιδόσεις ποιοτικά (βλέπε σύνθεση) και ποσοτικά (βλέπε αξία) μας κατατάσσουν στην εσχατιά σε σύγκριση ακόμα και με χώρες της υπο-σαχάριας Αφρικής.


 Η Ελλάδα δεν εξάγει:
  1. γιατί δεν διαθέτει εξαγωγικά προϊόντα (βλέπε προιοντοπενία)
  2. γιατί ακόμα και τα προϊόντα που έχει δεν είναι ανταγωνιστικά (βλέπε branda, εμφάνιση/ design, συσκευασία, τιμή κλπ)
  3. γιατί η «Αναπτυξιακή» (;) βλέπε Κλαδική μας Πολιτική, κάνει ότι μπορεί ώστε να μην αποκτήσουμε εξαγωγικά προϊόντα
  4. γιατί οι εξαγωγείς (ευτυχώς υπάρχουν εξαιρέσεις) και οι επίδοξοι εξαγωγείς μας απεχθάνονται την κορυφαία διάσταση της κουλτούρας «ανοχή στην αβεβαιότητα» και 
  5. γιατί οι επιχειρηματικός μας κόσμος στη συντριπτική του πλειοψηφία καταγράφει έλλειμμα σε  Πολιτισμική Νοημοσύνη


Τα γνωστά επιχειρήματα (;) περί γραφειοκρατίας, ακριβού χρήματος, ασθενικής κρατικής υποστήριξης κ.τ.λ ,χωρίς να στερούνται αξίας εμπεριέχουν σοβαρή δόση αποποίησης προσωπικών ευθυνών στα πεδία Καινοτομία και Νοοτροπία Εξωστρέφειας.

Η χαμένη ισορροπία του παγκόσμιου καπιταλισμού

Η παγκοσμιοποίηση αναγεννά την Ανατολή και βυθίζει στην ανισότητα τη Δύση. Η αποδόμηση της μεσαίας τάξης σε Ευρώπη και ΗΠΑ υπέρ των πλουσίων. Πού κάνει λάθος ο Πάπας και πώς σπάει η μεταπολεμική αλυσίδα της προόδου από γενιά σε γενιά.
Όταν ο Πάπας Φραγκίσκος δημοσίευσε τον Νοέμβριο την πρώτη του «αποστολική παρότρυνση», επιτέθηκε στον σύγχρονο καπιταλισμό γιατί ενθαρρύνει τη λατρεία του χρήματος και αυξάνει την ανισότητα στον κόσμο.
«Την ώρα που τα κέρδη μιας μειοψηφίας αυξάνονται εκθετικά, το ίδιο συμβαίνει και με το χάσμα που χωρίζει την πλειονότητα από την ευημερία που απολαμβάνουν οι λίγοι ευνοημένοι. Η ανισορροπία αυτή είναι το αποτέλεσμα ιδεολογιών που υπερασπίζονται την απόλυτη αυτονομία της αγοράς και την κερδοσκοπία», έγραψε ο Πάπας στην παραίνεση του Evangelii Gaudium (Η χαρά του Ευαγγελίου).
Τα λόγια του απηχούν την άποψη πολλών ανθρώπων που αντιμετωπίζουν την αμείλικτη άνοδο του πλουσιότερου 1% και την οικονομική στασιμότητα της μεσαίας τάξης στις ανεπτυγμένες οικονομίες. Ωστόσο, για τον παγκόσμιο πληθυσμό συνολικά, ο Πάπας σφάλλει και στα δύο. Όχι μόνο έχει γίνει πιο δίκαιη η διανομή του εισοδήματος, αλλά επιπλέον εκείνο που συμβάλλει σε αυτό είναι ο καπιταλισμός.

Παρασκευή 25 Ιουλίου 2014

Εξαγωγές ελληνικού software και στο Ντουμπάι από την Entersoft

Η ελληνική εταιρεία Entersoft, ξεκινά τον Σεπτέμβριο εξαγωγές στο Ντουμπάι, αφού έχει ήδη αναπτύξει δραστηριότητα σε ευρωπαϊκές χώρες (Ρουμανία, Βουλγαρία κλπ). Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Αντώνης Κοτζαμανίδης εξηγεί σε συνέντευξή του πώς ο ελληνικός κλάδος πληροφορικής, παρά την βαθειά κρίση της ελληνικής αγοράς τα τρία τελευταία χρόνια, μπορεί να αυξήσει τις εξαγωγές.

Πέμπτη 24 Ιουλίου 2014

Συνεχίζεται η κάμψη των εξαγωγών το α’ πεντάμηνο 2014

Η καθοδική πορεία των ελληνικών εξαγωγών εμπορευματικών συναλλαγών συνεχίστηκε και τον Μάιο 2014, με αποτέλεσμα το α’ πεντάμηνο 2014 να κλείσει με αρνητικό πρόσημο στην πορεία των ελληνικών εξαγωγών σε ετήσια βάση. Σύμφωνα με τα πρόσφατα δημοσιευμένα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι ελληνικές εξαγωγές συμπ. πετρελαιοειδών κατέγραψαν πτώση κατά 7,8%, ποσοστό που μεταφράζεται σε €906 εκατ., ενώ λόγω της στασιμότητας των εισαγωγών, το εμπορικό έλλειμμα επιδεινώθηκε κατά 9,5%, ενώ σε αξία διαμορφώθηκε σε €8,8 εκατ. Χωρίς τα πετρελαιοειδή, η αξία των εξαγωγών μειώθηκε κατά 4,9% σε ετήσια βάση το διάστημα Ιαν-Μάιος 2014, ενώ λόγω μεγάλης ανόδου των εισαγωγών κατά 7,5%, το εμπορικό έλλειμμα αυξήθηκε κατά 23,7%.

Πίνακας 1. Ελληνικό εξωτερικό εμπόριο εμπορευματικών συναλλαγών
(ποσά σε εκατ. €) 
εξαγωγές με πετρελαιοειδή
Ιαν-Μάιος
2010
Ιαν-Μάιος
2011
Ιαν-Μάιος
2012
Ιαν-Μάιος
2013
Ιαν-Μάιος
2014
ΕΤ
14/13
MΕΤ
10/14
Ελληνικές Εισαγωγές
21.708
20.257
20.725
19.630
19.489
-0,7%
-2,7%
Ελληνικές Εξαγωγές
7.907
9.593
10.636
11.557
10.652
-7,8%
7,7%
Εμπορικό Ισοζύγιο
(13.801)
(10.664)
(10.090)
(8.073)
(8.837)
9,5%
-10,5%
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ/ Επεξεργασία: ΙΕΕΣ-ΣΕΒΕ/ ΕΤ: Ετήσια Τάση/ ΜΕΤ: Μέση Ετήσια Τάση


Ανάλυση Ελληνικού Εξωτερικού Εμπορίου

Ανάλυση Ελληνικού Εξωτερικού Εμπορίου 
Διάστημα: Α’ τρίμηνο 2009 - Α’ τρίμηνο 2014

Οι εξαγωγές αποτελούν το «κλειδί» για την αναθέρμανση της ελληνικής οικονομίας. Με δεδομένη την αδυναμία της εγχώριας αγοράς να καλύψει την προσφορά, οι ελληνικές επιχειρήσεις καλούνται να αξιοποιήσουν την ανάκαμψη του διεθνούς εμπορίου (πρόβλεψη για 3,7% αύξηση του παγκόσμιου ΑΕΠ το 2014, σύμφωνα με το ΔΝΤ), ενισχύοντας την δραστηριότητά τους σε νέες αγορές και κλάδους που έχουν δυναμική. Το διάστημα 2009-2013, μέσα σε συνθήκες οικονομικής ύφεσης, οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν συνολικά κατά 56,3% (με πετρελαιοειδή) και 18% (χωρίς πετρελαιοειδή), επενδύοντας στη διαφοροποίηση των αγορών – στόχων, αφού στο ίδιο διάστημα η ύφεση στην Ευρωζώνη – που αποτελεί τον βασικότερο εμπορικό εταίρο της χώρας – δεν έδειχνε σημάδια βελτίωσης. Σημαντικό ρόλο έπαιξε η αύξηση στις εξαγωγές πετρελαιοειδών, ως αποτέλεσμα της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας διύλισης αργού πετρελαίου της χώρας μας, μετά από μια περίοδο έντονης επενδυτικής δραστηριότητας (2008-10). 

Ταυτόχρονα, με την πτώση των εισαγωγών το ίδιο διάστημα, το εμπορικό έλλειμμα βελτιώθηκε συνολικά κατά 43%, ενώ σε αξία το 2013 διαμορφώθηκε σε €19,3 δις.Ωστόσο, από τον Δεκέμβριο 2012 και έπειτα ξεκίνησε μια κάμψη της ανοδικής πορείας των ελληνικών εξαγωγών με μικρές διακυμάνσεις, ενώ από τον Οκτώβριο 2013 μέχρι και τον Μάρτιο 2014 η πορεία των εξαγωγών μας είναι καθοδική. Αυτό, σε συνδυασμό με την εκ νέου άνοδο των ελληνικών εισαγωγών είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση του εμπορικού ελλείμματος κατά 3,4% το α’ τρίμηνο 2014 σε ετήσια βάση, όταν σε αξία υπολογίζεται σε €5,4 δις.
Στο διάγραμμα 1 αποτυπώνεται η πορεία των ελληνικών εξαγωγών ανά τρίμηνο από το 2009 μέχρι και το α’ τρίμηνο 2014, με και χωρίς πετρελαιοειδή, ενώ γίνεται εμφανής η συνεισφορά των πετρελαιοειδών στην συνολική άνοδο των ελληνικών εξαγωγών στο υπό εξέταση διάστημα.
Στο διάγραμμα 2 αποτυπώνεται η διαχρονική πορεία του εμπορικού ελλείμματος, συγκεκριμένα η σημαντική βελτίωση μέχρι και το α’ τρίμηνο 2013 και έκτοτε η επιδείνωσή του.



ΔΝΤ: Οι περικοπές μισθών δεν τόνωσαν τις εξαγωγές



Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο παραδέχεται πως η πολιτική της εσωτερικής υποτίμησης δεν έχει αποφέρει αποτελέσματα. Δεν καταγράφεται η πολυπόθητη αύξηση της ανταγωνιστικότητας και των εξαγωγών κυρίως στην Ελλάδα. Οι αιτίες και οι προτάσεις για το μέλλον.
Η πολιτική της εσωτερικής υποτίμησης μέσω της μείωσης των μισθών δεν έχει επιφέρει την πολυπόθητη ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας στις χώρες του ευρωπαϊκού Νότου και κυρίως στην Ελλάδα. Αυτό είναι το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου με τίτλο «Προσαρμογή στις ελλειμματικές χώρες της ευρωζώνης: Πρόοδος, προκλήσεις και πολιτικές».
ΔΝΤ: Οι περικοπές μισθών στην Ελλάδα δεν τόνωσαν την παραγωγικότητα
«Τα στοιχεία δείχνουν ότι η προσαρμογή στο κόστος εργασίας επέφερε μέτρια βελτίωση στην ανταγωνιστικότητα των εξαγωγών σε προϊόντα και υπηρεσίες» αναφέρει συγκεκριμένα το ΔΝΤ. Οι συντάκτες της έκθεσης αποδίδουν την όποια αύξηση των εξαγωγών «κυρίως στην ανάκαμψη της

Export Academy

Export Academy