Η ιστορία μάς έδειξε στο παρελθόν πλήθος από
αποδιοργανώσεις αγορών, όπως αυτή του βωβού-ασπρόμαυρου κινηματογράφου
και της αναλογικής φωτογράφισης. Πριν από λίγο καιρό γίναμε μάρτυρες της
αποδιοργάνωσης της μουσικής βιομηχανίας. Στις μέρες μας ζούμε την αποδιοργάνωση
της τηλεοπτικής και εκδοτικής βιομηχανίας.
Πολλές αλλαγές είχαν συχνά σύνθετη μορφή, οι οποίες επέφεραν στη
τροφοδοτική αλυσίδα των υπαρχόντων επιχειρηματικών μοντέλων μια νέα
διάσταση. Στην περίπτωση του βωβού κινηματογράφου το νέο δεδομένο ήταν ο ήχος,
ενώ στην περίπτωση της αναλογικής φωτογράφισης ήταν η ψηφιοποίηση.
Επιπλέον, σε όλα τα παραπάνω παραδείγματα προστέθηκε ένας νέος παράγοντας
αποδιοργάνωσης, αυτός της αντικατάστασης ενός καναλιού διανομής με ένα
άλλο, το Διαδίκτυο. Το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό όμως αυτής ριζοσπαστικής
παραλλαγής ήταν ότι το συγκεκριμένο κανάλι διανομής δεν ήταν απλώς ακόμα ένα
κανάλι, αλλά ήταν το συγκριτικό πλεονέκτημα των παικτών της αγοράς.
Ξαφνικά, ο εφοδιασμός και η διανομή μπορούν να
διαχωρίζονται ξεκάθαρα και πλέον το ένα είναι ανεξάρτητο από το άλλο. Έτσι, το
περιεχόμενο μιας εφημερίδας δεν προϋποθέτει την έντυπη πια μορφή