Η διατήρηση των πωλήσεων και των
μεριδίων στην Ελλάδα αλλά και η ανάπτυξη των εξαγωγών σε νέες αγορές, όπως η
Ρωσία και η Κίνα, αποτελούν τους βασικούς στόχους που θέτει η ιστορική
βιομηχανία εμφιάλωσης του ανθρακούχου νερού «Σουρωτή». Όπως λέει στην «Η» ο
διευθύνων σύμβουλος της ομώνυμης εταιρείας, Γιάννης Ιωαννίδης, η κατανάλωση στο
εσωτερικό της χώρας εξακολουθεί να πιέζεται από τη μείωση των εισοδημάτων και
την αύξηση της φορολογίας που επιβλήθηκε τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο
αισιοδοξεί πως από την επόμενη χρονιά θα ξεκινήσει η ανάκαμψη.
Με τι ρυθμούς κινείται σήμερα η
αγορά των εμφιαλωμένων νερών; Πόσο έχει βοηθήσει στην ανάκαμψη της κατανάλωσης
η αύξηση του τουρισμού;
Δυστυχώς η κατανάλωση δεν
κινείται με τους ρυθμούς που περιμέναμε. Είχαμε μεγαλύτερες προσδοκίες, ωστόσο
διαπιστώνουμε ότι η κατάσταση φέτος είναι λίγο χειρότερη από την περσινή
χρονιά. Φαίνεται πως οι περικοπές στα εισοδήματα και τα φορολογικά βάρη που
επιβλήθηκαν τα τελευταία χρόνια λειτουργούν σωρευτικά και συνεχίζουν να πιέζουν
την κατανάλωση. Βέβαια, σημαντικό ρόλο στην κάμψη της αγοράς
μας έχουν παίξει και οι άστατες καιρικές συνθήκες που επικράτησαν από τον Μάιο έως και τα μέσα Ιουλίου, με πολλές βροχές αλλά και το γεγονός πως οι θερμοκρασίες το φετινό καλοκαίρι δεν είναι ιδιαίτερα υψηλές. Ακόμη και εμείς στο πρώτο εξάμηνο είμαστε ελαφρώς πτωτικοί, με τη μείωση των πωλήσεων να διαμορφώνεται στο 1%. Όσον αφορά στη συμβολή του τουρισμού, είναι σημαντική καθώς μέχρι στιγμής αντισταθμίζει τις απώλειες από την κάμψη στην εγχώρια αγορά και κυρίως στη λεγόμενη κρύα αγορά, δηλαδή στα εστιατόρια και στις καφετέριες. Θέλω όμως να πιστεύω ότι το 2014 θα είναι η τελευταία χρόνια κάμψης των πωλήσεων, και πως από του χρόνου θα ξεκινήσει η ανάκαμψη.
μας έχουν παίξει και οι άστατες καιρικές συνθήκες που επικράτησαν από τον Μάιο έως και τα μέσα Ιουλίου, με πολλές βροχές αλλά και το γεγονός πως οι θερμοκρασίες το φετινό καλοκαίρι δεν είναι ιδιαίτερα υψηλές. Ακόμη και εμείς στο πρώτο εξάμηνο είμαστε ελαφρώς πτωτικοί, με τη μείωση των πωλήσεων να διαμορφώνεται στο 1%. Όσον αφορά στη συμβολή του τουρισμού, είναι σημαντική καθώς μέχρι στιγμής αντισταθμίζει τις απώλειες από την κάμψη στην εγχώρια αγορά και κυρίως στη λεγόμενη κρύα αγορά, δηλαδή στα εστιατόρια και στις καφετέριες. Θέλω όμως να πιστεύω ότι το 2014 θα είναι η τελευταία χρόνια κάμψης των πωλήσεων, και πως από του χρόνου θα ξεκινήσει η ανάκαμψη.
Παρά το δυσμενές περιβάλλον
αλλά και την αποχώρηση μεγάλων πολυεθνικών από τον χώρο του νερού, εσείς
κατορθώσατε να περάσετε στα κέρδη ύστερα από δύο διαδοχικές ζημιογόνες χρήσεις.
Πώς το πετύχατε αυτό;
Πράγματι, δύο συνεχόμενες
χρονιές, το 2011 και το 2012, εμφανίσαμε ζημίες και πέρυσι καταφέραμε να
κλείσουμε με σχετική κερδοφορία. Η αναστροφή της πτωτικής πορείας οφείλεται
κυρίως στη συγκράτηση των δαπανών αλλά και στη μείωση του μισθολογικού κόστους
μέσα από την υπογραφή επιχειρησιακής σύμβασης με τους 125 εργαζομένους μας την
περσινή χρονιά, η οποία οδήγησε σε περικοπές των απολαβών των εργαζομένων κατά
6,5% κατά μέσο όρο. Παράλληλα, κόψαμε και διάφορα άλλα έξοδα, όπως τα έξοδα
μάρκετινγκ, ενώ σταθερά την τελευταία διετία προσπαθούμε να λειτουργούμε,
κάνοντας μόνο τις απαραίτητες δαπάνες. Βέβαια, η μείωση του κόστους λειτουργίας
δεν είναι εύκολη υπόθεση. Η δυσκολία έγκειται στο ότι ταυτόχρονα με το ακριβό
κόστος της ενέργειας και την υψηλή φορολογία που επιβλήθηκε την τελευταία
πενταετία καλούμαστε να αντεπεξέλθουμε στο αυξανόμενο κόστος των πρώτων υλών
και των βοηθητικών υλών, όπως είναι τα υλικά συσκευασίας (π.χ. πλαστικό γυαλί).
Και την ίδια ώρα, πρέπει να έχουμε ανταγωνιστική πολιτική και να κάνουμε
προσφορές. Είναι ένας συνδυασμός που πιέζει ασφυκτικά όλες τις βιομηχανίες στη
χώρα μας.
Ποια είναι τώρα τα βήματα αλλά
και οι στόχοι που θέτετε από εδώ και πέρα;
Βασικός μας στόχος είναι να διατηρήσουμε
τη θέση και τα μερίδια αγοράς που έχουν στην ελληνική αγορά. Ευελπιστούμε να
κρατήσουμε τις πωλήσεις μας στο σύνολο του 2014, στα επίπεδα των 13 εκατ. ευρώ
και να διαφυλάξουμε την κερδοφορία μας. Θα ήταν αυταπάτη, εάν έλεγα ότι
επιδιώκουμε κάτι περισσότερο, τη στιγμή μάλιστα που η κατανάλωση εξακολουθεί να
συρρικνώνεται και το ευρύτερο περιβάλλον παραμένει ευμετάβλητο. Παράλληλα,
περιμένουμε να ωριμάσουν τα νέα προϊόντα που λανσάραμε τα προηγούμενα χρόνια,
όπως το τσάι, τα αναψυκτικά και ο χυμός ρόδι, ενώ δεν σχεδιάζουμε να
κυκλοφορήσουμε νέα προϊόντα μέσα στη χρονιά.Περαιτέρω, θα συνεχίσουμε τις
προωθητικές ενέργειες και τις προσφορές που κάναμε όλο το διάστημα της κρίσης,
καθώς είναι μονόδρομος για την προσέλκυση των καταναλωτών, οι οποίοι στρέφονται
σε φθηνότερες λύσεις. Μεσοσταθμικά έχουμε μειώσει 20% τις τιμές μας τα
τελευταία χρόνια μέσα από τις προσφορές. Επιπλέον, θα συνεχίσουμε τις
επενδύσεις για την αναβάθμιση του μηχανολογικού εξοπλισμού των γραμμών
παραγωγής, εκμεταλλευόμενοι τα διάφορα προγράμματα του ΕΣΠΑ, ενώ τέλος έμφαση
θα δώσουμε στις εξαγωγές, ένα τομέα που επενδύουμε σταθερά τα τελευταία τρία
χρόνια.
Πώς εξελίσσεται η προσπάθεια
επέκτασης στις διεθνείς αγορές; Τι προβλήματα αντιμετωπίζετε;
Τα τελευταία χρόνια δώσαμε
ιδιαίτερο βάρος στην ανάπτυξη της παρουσίας μας στο εξωτερικό. Διεισδύσαμε για
πρώτη φορά στη Ρωσία, την Κίνα, τον Καναδά και την Κορέα, μεγάλες με τεράστιους
τζίρους, ενώ, παράλληλα, φιλοδοξούμε να αναπτυχθούμε και στις χώρες που έχουμε
ήδη σημαντική παρουσία, όπως οι ΗΠΑ και η Σαουδική Αραβία, καθώς εκτιμούμε ότι
υπάρχουν περιθώρια, παρά τον σκληρό ανταγωνισμό. Στόχος μας είναι να
σταθεροποιήσουμε την εξαγωγική δραστηριότητα της «Σουρωτή» και να έχουμε μια
διάρκεια, να μην είναι αποσπασματική, αφού η «Σουρωτή» ως προϊόν μπορεί και
ανταπεξέρχεται σε οποιαδήποτε αγορά λόγω της ποιότητάς της. Σήμερα, οι εξαγωγές
αποτελούν το 8,5% του τζίρου μας από 4% που ήταν μόλις πριν από τρία χρόνια,
και θέλουμε μέσα στα επόμενα χρόνια να συνεισφέρουν πάνω από 10% στα συνολικά
έσοδα της εταιρείας. Από την άλλη πλευρά, εξακολουθούν να υπάρχουν τεράστιες
δυσκολίες. Τα ελληνικά προϊόντα παραμένουν ακριβότερα και λιγότερα
ανταγωνιστικά συγκρινόμενα με τα ξένα, ενώ η στήριξη που παρέχει η πολιτεία
στους εξαγωγείς δεν είναι αυτή που θα έπρεπε. Όλοι οι συντελεστές του κόστους,
από τις πρώτες ύλες, τα υλικά συσκευασίας, μέχρι το μηχανολογικό εξοπλισμό και
τα logistics, είναι πιο ακριβοί στη χώρα μας σε σχέση με τη Γερμανία, την
Ιταλία και άλλες χώρες που μας ανταγωνίζονται.
Επιπλέον, δεν υπάρχει η
απαραίτητη ρευστότητα, προκειμένου οι ελληνικές εταιρείες να υποστηρίξουν την
προβολή και προώθηση των προϊόντων στα μεγάλα λιανεμπορικά δίκτυα του
εξωτερικού. Δυστυχώς, τα βήματα που γίνονται είναι πολύ αργά, και οι Έλληνες
εξαγωγείς στηρίζονται κυρίως στην ποιότητα των προϊόντων τους και όχι στην
ανταγωνιστική τιμή τους.
ΜΕ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ ΤΗΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ
ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει
διάφορες κινήσεις για τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος στη χώρα, ενώ
ειδικά για τη βιομηχανία εξαγγέλθηκαν συγκεκριμένα μέτρα στήριξης. Πρόσφατα,
μάλιστα, ο πρόεδρος του ΣΕΒ συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό θέτοντας επί τάπητος
τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πρωτογενής τομέας. Πιστεύετε πως έχει αλλάξει
προς το καλύτερο η κατάσταση για την επιχειρηματικότητα και τι θεωρείτε εσείς
πως πρέπει να γίνει διαφορετικά;
Καταρχάς, το κόστος ενέργειας
πρέπει να μειωθεί, καθώς ειδικά για τις ενεργοβόρες βιομηχανίες είναι τεράστιο
πρόβλημα. Δεν πρέπει κανείς να το υποτιμά. Πρέπει να προχωρήσουν οι εξαγγελίες
και τα μέτρα για την ενίσχυση της ελληνικής βιομηχανίας. Από την άλλη πλευρά,
αυτό που ζητάμε είναι η Δημόσια Διοίκηση να προσφέρει καλύτερες υπηρεσίες στις
βιομηχανίες και να γίνει πιο ευέλικτη και ταχύτερη, όσον αφορά στην καταβολή
των χρημάτων από τα διάφορα προγράμματα στήριξης.
Πηγή: ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου