Η συνεχιζόμενη ύφεση της ελληνικής οικονομίας και γενικότερα η αρνητική στάση που κράτησε απέναντι στη χώρα μας η συντριπτική πλειοψηφία των κρατών-μελών της Ευρωζώνης κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, έχουν στρέψει πολλά εγχώρια νοικοκυριά στην κατανάλωση ελληνικών προϊόντων.
Ασφαλώς, μεγάλο ρόλο στην αλλαγή αυτή έπαιξαν ακόμη και οι χαμηλότερες τιμές, πάντα σε συνδυασμό με την εξασφάλιση υψηλής ποιότητας.Εξαίρεση στον κανόνα δεν θα μπορούσε να αποτελέσει ούτε ο κλάδος των αναψυκτικών.Παρότι ο συγκεκριμένος κλάδος έχει υποστεί σημαντικές πιέσεις, εντούτοις οι ελληνικές εταιρείες έχουν καταφέρει να κερδίσουν μερίδια αγοράς έναντι των πολυεθνικών κολοσσών.
Η πατρινή «Λουξ», η βολιώτικη «Εψα», οι χανιώτικες «Γεράνι» και «Τεμένια», η ηρακλειώτικη «Φήμη», η θρακιώτικη «ΕΠΑΠ», η σερραϊκή «Nektar Κουρτίδη», η εδεσσαία «Χιονάτη», η τρικαλινή «Κλιάφα», η χιώτικη «Κάμπος Χίος», η φλωρινιώτικη «Δινάκης», η ροδίτικη «ΒΑΠ» και η αχαϊκή «Κρίνος» είναι μερικές από τις εταιρείες που κατάφεραν να ανταγωνιστούν «μεγαθήρια»
του βεληνεκούς μιας Coca Cola ή μιας Pepsico και να αυξήσουν τα μερίδιά τους στη συνολική πίτα των αναψυκτικών.
Βιολογικά
Χρησιμοποιώντας ως βασικά τους «όπλα» τη δημιουργία νέων προϊόντων (βιολογικών, με μικρότερη χρήση ζάχαρης, τύπου cola κ.λπ.), την επιθετική τιμολογιακή πολιτική (με μεγάλες προσφορές), την επέκταση του δικτύου διανομής τους και την εξεύρεση νέων αγορών στο εξωτερικό, οι ελληνικές εταιρείες του κλάδου κατάφεραν να σταθούν όρθιες στην κρίση και να βλέπουν το μέλλον με μεγαλύτερη αισιοδοξία, περιμένοντας ωστόσο και την αποκατάσταση των προβλημάτων στο εγχώριο χρηματοπιστωτικό σύστημα.
Η Λουξ από την Πάτρα|
Με επενδύσεις 33 εκατ. ανεβάζει ψηλά τον πήχη και στις εξαγωγές...
Η Λουξ Μαρλαφέκας είναι η μεγαλύτερη αμιγώς ελληνική εταιρεία στον κλάδο, ενώ κατέχει σταθερά την 3η θέση στην αγορά, μετά τις δύο γνωστές πολυεθνικές εταιρείες. Εν μέσω της κρίσης και ειδικότερα την περίοδο μεταξύ 2007-2012, η εταιρεία επένδυσε 13,3 εκατ. ευρώ με τη χρήση ιδίων κεφαλαίων, επενδύσεις οι οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν την έναρξη λειτουργίας τον Απρίλιο του 2009 της νέας βιομηχανικής μονάδας που βρίσκεται στο Αίγιο και αφορά την καθετοποιημένη παραγωγή της συσκευασίας P.E.T. Στο διάστημα αυτό η εταιρεία αύξησε τις θέσεις εργασίας κατά 17%.
Μιλώντας στην «Οικονομία» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Γιάννης Μαρλαφέκας επεσήμανε ότι «φέτος κινούμαστε με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, αφού οι Ελληνες καταναλωτές συνεχίζουν να δείχνουν εμπιστοσύνη στα ελληνικά προϊόντα». Αναφορικά με τις μελλοντικές προοπτικές της εταιρείας, ο κ. Μαρλαφέκας υπογράμμισε ότι «βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για την έναρξη μιας μεγάλης επένδυσης ύψους 33 εκατ. ευρώ η οποία εκκρεμεί από τον Αύγουστο του 2011 και αφορά στην παραγωγή καινοτόμων προϊόντων στον χώρο των μη αλκοολούχων ποτών».
Ιδιόκτητες εγκαταστάσεις
Σήμερα, η εταιρεία διαθέτει τρεις ιδιόκτητες υπερσύγχρονες μονάδες, που εκτείνονται σε συνολική έκταση 33.000 τ.μ. Η πρώτη είναι στην περιοχή Κεφαλόβρυσο, όπου γίνεται η παραγωγή των προϊόντων της, η δεύτερη είναι το κέντρο διανομής της που βρίσκεται στην περιοχή Σαραβάλι και η 3η μονάδα βρίσκεται στο Αίγιο.
Επιπλέον τον Νοέμβριο του 2008 προστέθηκε ένα νέο υπερσύγχρονο κέντρο logistics στην Αττική, με στόχο να καλύψει τις συνεχώς αυξανόμενες ανάγκες για μείωση του κόστους μεταφοράς και του χρόνου παράδοσης των προϊόντων. Εκτός από τη διεύρυνση του εμπορικού της δικτύου στην Ελλάδα, παρουσιάζει έντονη εξωστρέφεια πραγματοποιώντας ήδη εξαγωγές σε Αγγλία, Ιταλία, Γερμανία, Κύπρο, Αλβανία, Ελβετία, Αυστραλία, ΗΠΑ, Καναδά, Παναμά και Κίνα, ενώ πρόσφατα η εταιρεία έχει στραφεί στην αγορά των Αραβικών Εμιράτων, Ισραήλ και Ουκρανίας, όπου η ζήτηση για εισαγόμενα προϊόντα είναι μεγάλη. Σύμφωνα με τον κ. Μαρλαφέκα, έχει τεθεί στόχος για διπλασιασμό των εξαγωγών (στο 10% από 5% του συνολικού τζίρου που είναι σήμερα).
Η επιχείρηση παράγει μια μεγάλη γκάμα αναψυκτικών και σε γεύσεις πορτοκαλάδα, λεμονάδα, βυσσινάδα, Λoυξ Mix (μείγμα τριών εσπεριδοειδών πορτοκάλι - λεμόνι - μανταρίνι), σόδα, γκαζόζα παραδοσιακή, Loux Cola και Tonic, καλύπτοντας όλες τις ανάγκες της αγοράς. Το 2008 προστέθηκαν στην γκάμα των προϊόντων της εταιρείας και οι φυσικοί χυμοί.
Η ΕΨΑ από τον Βόλο
Η συνταγή του Γερμανού Οτο έτοιμη να κατακτήσει και την Κίνα
Με ιστορία σχεδόν 90 ετών, η Εψα είναι μία ακόμη από τις εταιρείες οι οποίες έχουν καταφέρει να ξεχωρίσουν στον κλάδο των αναψυκτικών. Οπως επισημαίνει στην «Οικονομία» ο Μιχάλης Τσαούτος, γενικός διευθυντής της ΕΨΑ, «παρά την κρίση στη χώρα, η εταιρεία μας εμφανίζει διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης, αν και με τις κινήσεις που είχαμε κάνει περιμέναμε ακόμη μεγαλύτερα νούμερα. Εκτιμούμε πάντως ότι η επόμενη χρονιά, όπου η εταιρεία συμπληρώνει και 90 χρόνια ζωής, θα είναι κομβική και αναμένεται να «καρπωθούμε» τα οφέλη της τεράστιας προσπάθειας που κάναμε φέτος».
Ο κ. Τσαούτος συμπλήρωσε ότι «είναι θετικό το γεγονός ότι οι καταναλωτές είναι ενθουσιασμένοι από τη γεύση των προϊόντων μας», ενώ αναφορικά με το εξωτερικό σημείωσε ότι «οι αγορές της Αυστραλίας, των ΗΠΑ και του Καναδά παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον. Η εταιρεία έχει συνάψει συμφωνίες συνεργασίας και στις νέες αγορές της Ιταλίας και της Αγγλίας, ενώ παράλληλα βρίσκεται σε διερευνητικές επαφές για την αγορά της Κίνας».
Στόχος της εταιρείας, σύμφωνα με τον κ. Τσαούτο, είναι να διπλασιαστούν οι εξαγωγές μέσα στην επόμενη τριετία (στο 10% από το 5% σήμερα), ωστόσο τονίζεται ότι «τη διαφορά δεν θα την κάνει ο αριθμός των αγορών, αλλά τα κανάλια με μεγάλο όγκο». Αναφορικά με την... ιστορία της ΕΨΑ (Εταιρεία Ψυγείων Αγριάς Α.Ε.), αυτή ξεκίνησε το 1924 με την ίδρυση της από τα αδέλφια Ιωάννη και Γεώργιο Κοσμαδόπουλο (αργυραμοιβούς από τη Ζαγορά και ιδιοκτήτες... τράπεζας), με το εργοστάσιο να εγκαινιάζεται στην Αγριά Βόλου από τον Ελευθέριο Βενιζέλο.
Αλλαγή πορείας
Αρχικός σκοπός ήταν να λειτουργήσουν ψυγεία για την παραγωγή πάγου και τη διατήρηση φρούτων και λαχανικών, ωστόσο η αύξηση του αριθμού των λεμονατζίδικων και η διακίνηση της παραδοσιακής λεμονάδας από τους πλανόδιους Μικρασιάτες μικροπωλητές έστρεψαν τη διοίκηση της ΕΨΑ προς τη δημιουργία εργοστασίου χυμοποίησης και παραγωγής αναψυκτικών.
Για την κίνηση αυτή είχε προσκληθεί ο Γερμανός χημικός μηχανικός Mr Otto, υπεύθυνος, σύμφωνα με τον μύθο, για τη γέννηση της περίφημης μυστικής συνταγής για τη λεμονάδα.
Σήμερα η παραγωγή φτάνει τις 30.000 φιάλες και τα 18.000 αλουμινένια κουτιά την ώρα, στο εργοστάσιο της Αγριάς λειτουργεί υπερσύγχρονη μονάδα βιολογικού καθαρισμού, ενώ η εταιρεία απασχολεί περίπου 100 εργαζομένους.
Η Green Cola από την Ορεστιάδα
Από το χείλος τη χρεοκοπίας στην «πράσινη επανάσταση»
Μεγάλες βλέψεις έχει και η ΕΠΑΠ, δηλαδή η Ενωση Παρασκευαστών Αεριούχων Ποτών), που λειτουργεί στην Ορεστιάδα. Πρόσφατα η ΕΠΑΠ έβγαλε στην αγορά την Green Cola (με χρήση στέβιας), η οποία μοιάζει γευστικά με την αμερικανική, κάτι που επετεύχθη χάρη στη συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο. Η βασική διαφορά είναι η χρήση φυσικής καφεΐνης και η αποφυγή της ζάχαρης, της ασπαρτάμης, του φωσφορικού οξέως και άλλων συντηρητικών.
Η ΕΠΑΠ συγκροτήθηκε ως κοινοπραξία έξι μικρών εμφιαλωτών στα τέλη της δεκαετίας του 1950 και λειτουργούσε ως εμφιαλωτής της 3Ε από το 1983 ως το 2009. Το 2010 έφτασε στα πρόθυρα της χρεοκοπίας, ωστόσο χάρη στους δύο μετόχους τους (Γ. Βενιέρη και Στ. Οκταποδά) η εταιρεία άλλαξε... ρότα. Δημιούργησαν την εταιρεία Green Cola Company η οποία εξαγόρασε την ΕΠΑΠ. Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Στέφανος Οκταποδάς δήλωσε ότι «από το 2010 που αναλάβαμε το management της ΕΠΑΠ επενδύσαμε 3 εκατ. ευρώ και τα αποτελέσματα ήδη είναι κάτι παραπάνω από ικανοποιητικά».
Τα μελλοντικά σχέδια
Ο τζίρος το 2010 ήταν1,2 εκατ. ευρώ, πέρυσι διαμορφώθηκαν στα 4,7 εκατ, ενώ ο πήχης για φέτος έχει τοποθετηθεί στα 7 εκατ. ευρώ. Στόχος της διοίκησης είναι τα προϊόντα της εταιρείας να βρεθούν και στη λεγόμενη «κρύα» αγορά (περίπτερα, εστιατόρια κλπ) πλην των σούπερ μάρκετ όπου έχει ήδη παρουσία. Πρόσφατα η εταιρεία λάνσαρε τη σειρά αναψυκτικών «μπλε», ενώ έχει κάνει και τα πρώτα της ανοίγματα σε αγορές του εξωτερικού (Ισραήλ, Σερβία, Κύπρο, Σλοβενία).
Η μαγική στέβια
Η στέβια η οποία χρησιμοποιείται για την παραγωγή της green cola είναι είδος φυτού με χώρες προέλευσης τη Βραζιλία και την Παραγουάη. Περιέχει την ουσία στεβιόζη ή στεβιόλη, η οποία έχει πολλές φορές μεγαλύτερη γλυκαντική δύναμη από τη ζάχαρη. Ενω τα προϊόντα που προέρχονται από αυτήν δεν αποδίδουν ενέργεια (θερμίδες) και δεν περιέχουν υδατάνθρακες. Μάλιστα ένα κουταλάκι του τσαγιού τυποποιημένο εκχύλισμα στέβιας έχει την ίδια γλυκαντική ικανότητα με περίπου ένα φλιτζάνι ζάχαρη. Πειραματικές καλλιέργειες στέβιας υπάρχουν και στη χώρα μας, σε αγροκτήματα της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας.
Τρεις γενιές
Το Γεράνι «άνθισε» στην αυλή του παππού
Η κρητική εταιρεία παραγωγής και εμφιάλωσης αναψυκτικών «Γεράνι» είναι στην ουσία η εξέλιξη της ομώνυμης οικογενειακής επιχείρησης που λειτουργεί εδώ και τρεις γενιές. Επιστρέφοντας από την Αμερική, ο Σοφοκλής Αναγνωστάκης από το Γεράνι Κυδωνίας δημιούργησε, το 1928, στην αυλή του σπιτιού του ένα αυτοσχέδιο εργαστήριο παραγωγής αναψυκτικών, με χειροκίνητα μηχανήματα.
Η διανομή εκείνη την εποχή γινόταν με γαϊδουράκι και τα αναψυκτικά «Γεράνι» ήταν πολύ δημοφιλή. Μετά το τέλος του πολέμου και την αναπόφευκτη παύση των εργασιών, ο Μανώλης Αναγνωστάκης, γιος του Σοφοκλή, έθεσε και πάλι σε λειτουργία την επιχείρηση. Το πρώτο, σύγχρονο για την εποχή, εργοστάσιο «Γεράνι» δημιουργήθηκε το 1966 στο κέντρο της πόλης των Χανίων. Η ζήτηση ξεπερνούσε την παραγωγή και το εργοστάσιο είχε συνεχώς ανάγκη επέκτασης. Το 1984 οι εγκαταστάσεις μεταφέρθηκαν σε έναν ιδιόκτητο χώρο 8 στρεμμάτων, στην έξοδο της πόλης προς το λιμάνι της Σούδας. Το εργοστάσιο αποτελείται σήμερα από τελευταίας τεχνολογίας μηχανολογικό εξοπλισμό και τηρεί άριστες προδιαγραφές. Η εταιρεία μπήκε πρόσφατα στην πολλά υποσχόμενη αγορά του κρύου τσαγιού, με προϊόντα που χρησιμοποιούν τη γλυκαντική ουσία στέβια. Ετσι, εκτός από τα αναψυκτικά light, η εταιρεία προσφέρει και το τσάι με γεύση λεμόνι και ροδάκινο με στέβια.
Η «Γεράνι» κάνει εξαγωγές σε ΗΠΑ, Αυστραλία, αλλά και σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης αξιοποιώντας την τοπική παραγωγή εσπεριδοειδών.
Πηγή : ΕΘΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου