Σελίδες

Τετάρτη 8 Ιανουαρίου 2014

TYΡΑΣ : Κάνει μόδα το ελληνικό γιαούρτι και τυρί σε όλο τον πλανήτη

 Ο κ. Στέργιος Σούρλης, εμπορικός διευθυντής διεθνών αγορών βιομηχανίας γάλακτος ΤΥΡΑΣ μιλά για τις μεγάλες αγορές που ανοίγει η επιχείρηση  (συνέντευξη στο TimeTV)                                                


Την τελευταία τριετία επένδυσε 100 εκατομμύρια ευρώ ενώ αύξησε τις εξαγωγές του από 44 εκατομμύρια ευρώ το 2012 σε 67 εκατομμύρια ευρώ το 2013. Γίνεται λόγος για τον μεγαλύτερο παραγωγό λευκού τυριού στην Ελλάδα που ταυτόχρονα παράγει γάλα, γιαούρτι, τυριά και χυμούς. Διαθέτει ένα αξιοζήλευτο δυναμικό 1.000 εργαζομένων που δεν προλαβαίνουν τις παραγγελίες σε Ελλάδα και εξωτερικό. Ποιά, όμως, είναι η επιχείρηση αυτή που «γράφει» ένα ξεχωριστό στόρι; Απάντηση στο ερώτημα αναζητήσαμε στη συνομιλία μας με τον κ. Στέργιο Σούρλη, εμπορικό διευθυντή διεθνών αγορών της εταιρείας. Ας παρακολουθήσουμε την συνομιλία μαζί του.



Κύριε Σούρλη, πριν μπούμε στην ουσία της συζήτησής μας, πείτε μας δύο λόγια για το προφίλ της εταιρείας.
Ο όμιλος ΤΥΡΑΣ διαθέτει τρία μεγάλα «οχήματα»: την εταιρεία ΤΥΡΑΣ, τον «Όλυμπο» και την «Ροδόπη». Μετά από μία επιτυχημένη πορεία στην εγχώρια αγορά, ο όμιλος την τελευταία τριετία κάνει μια μεγάλη εξαγωγική προσπάθεια. Υλοποιώντας ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο πλάνο διείσδυσης στις διεθνείς αγορές αρχίζει ήδη να δρέπει καρπούς.

Ο όμιλος μετρά μερικές δεκαετίες δραστηριότητας...
Πράγματι, πρόκειται για μια οικογενειακή επιχείρηση τρίτης γενιάς, με πάνω από εξήντα χρόνια πορείας στην αγορά των γαλακτομικών και τυροκομικών προϊόντων. Σήμερα διαθέτει πέντε εργοστάσια, που συγκροτούν μία παραγωγική υποδομή η οποία δικαίως χαρακτηρισίζεται ως η τεχνολογικά αρτιότερη στην Νοτιο-Ανατολική Ευρώπη.  Διαθέτει ένα πλούσιο «χαρτοφυλάκιο προϊόντων» στο γάλα, το γιαούρτι, τα τυριά και τους χυμούς, που
μπορεί να καλύψει μεγάλο φάσμα πελατών. Δεν είναι υπερβολή να πω ότι ο όμιλος είναι από τους πλέον αξιόπιστους προμηθευτές του λιανεμπορίου σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο.

Πόσο κόσμο απασχολείτε;
Κοιτάξτε, ο όμιλος αναπτύσσεται δυναμικά. Σήμερα το προσωπικό ανέρχεται σε πάνω από 1000 εργαζόμενους. Μιλάμε για νέους ανθρώπους αφού ο μέσος όρος ηλικίας είναι κάτω των 35 ετών. Δίνουμε ενδιαφέρουσες ευκαιρίες σε νέους ανθρώπους μέσα από τον όμιλο. Αρκεί να σας πώ ότι ο όμιλος διαθέτει  τέσσερις εμπορικές εταιρείες στο εξωτερικό, έχουμε δικούς μας ανθρώπους που τοποθετούνται ως πρεσβευτές στις διεθνείς αγορές. Έχουμε εταιρείες σε Ιταλία, Ρουμανία, Βουλγαρία, Η.Π.Α.. Όλα αυτά έχουν γίνει τα τελευταία 4-5 χρόνια.

Τι επενδύσεις έγιναν στον όμιλό σας;
Οι επενδύσεις που έχουν γίνει στο εργοστάσια είναι εντυπωσιακές. Ολοκληρώσαμε ένα πενταετές πλάνο επενδύσεων στην παραγωγική μας πλατφόρμα η οποία ξεπερνάει τα 160 εκατομ. Τα τελευταία 6 χρόνια δηλαδή ο ρυθμός επενδύσεων είναι κοντά στα 25 εκατ. τον χρόνο. Εκτός των άλλων αυτά μας επέτρεψαν να γίνουμε ο σημαντικότερος παραγωγός λευκού τυριού στην Ελλάδα.

Διατηρήσατε τον ρυθμό σας και στην περίοδο της κρίσης;
Ναι. Αυτό ολοκληρώθηκε μόλις το 2012, θα συνεχίσουμε να επενδύουμε γιατί πιστεύουμε ότι η τεχνολογία είναι αυτή που προσθέτει πόντους στην ανταγωνιστικότητα και αυτό αναζητούμε. Το ότι πουλάμε Ελληνικά προϊόντα στο εξωτερικό αυτό είναι δεδομένο, πουλάμε Ελλάδα αναδεικνύουμε τις αξίες της Ελληνικής διατροφής αλλά ταυτόχρονα πουλάμε και ποϊοτικά προϊόντα.

Πως κινήθηκαν τα οικονομικά σας αποτελέσματα το 2013.
Τα νούμερα είναι θετικά, παρά’ την βαθιά ύφεση της ελληνικής οικονομίας και την συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος. Από 240 εκατ. που είχαμε κλείσει το 2012, θα ξεπεράσουμε τα 265 εκατ. Το 2013, παρουσιάζοντας αύξηση 10%. Το μίγμα της ανάπτυξης προέρχεται κυρίως από το εξωτερικό, τις διεθνείς αγορές. Η Ελλάδα είναι οριακά θετική, κάτι που είναι μεγάλο επίτευγμα με δεδομένη την σημερινή κατάσταση. Στις διεθνείς αγορές η ανάπτυξη είναι ακόμα καλύτερη.

Πως εμφανίζονται οι εξαγωγικές επιδόσεις της εταιρείας;
Το διάστημα 2012-2013 πάμε με αύξηση 50%.  Από 44 εκατ. το 2012, φτάσαμε τα 67 εκατ. ευρώ το 2013. Αυτή είναι η μια πλευρά του νομίσματος. Αυτό όμως που έχει αξία είναι η ποιοτική διάσταση αυτής της ανάπτυξης που έχει να κάνει με την προσπάθειά μας να χτίσουμε δίκτυα συνεργασίας, εμπορικές πλατφόρμες στις διεθνείς αγορές οι οποίες θα μας επιτρέψουν να διεκδικησουμε μερίδια αγοράς και πωλήσεις οι οποίες ενισχύουν την χρησιμότητα της ανάπτυξης. Είναι πωλήσεις που έχουν έρθει μετά από ένα αρκετά δουλεμένο επιχειρηματικό σχέδιο που τρέχουμε εδώ και 3 χρόνια με σκοπό να χτίσουμε το επώνυμο ελληνικό προϊόν. Δεν αγοράζουμε πωλήσεις, χτίζουμε μια νέα διατροφική κουλτούρα η οποία είναι αρκετά ελκυστική για τον μέσο Ευρωπαίο και διεθνή καταναλωτή. Προσπαθούμε να επενδύσουμε και να φέρουμε ακόμα πιο κοντά αυτόν τον καταναλωτή στην δική μας κουλτούρα να γευτεί τα προϊόντα μας, τα προϊόντα από την Ελλάδα.

Είναι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αυτό για τον Ευρωπαίο καταναλωτή;
Είναι ένα ισχυρό brand name, πίσω όμως από αυτό κρύβεται η διατροφική κουλτούρα, που για εμάς έχει 2 άξονες υψηλή διατροφική αξία και γευστική ταυτότητα. Το Ελληνικό προϊόν έχει και υψηλή διατροφική αξία σε ότι αφορά τα γαλακτοκομικά και το στραγγιστό γιαούρτι που θεωρείται ένα Super Food σήμερα, είναι φυσικό προϊόν αλλά και η Ελληνική φέτα έχει ένα ιδιαίτερο γευστικό προφίλ το οποί πραγματικά αποζημιώνει τον μέσο Ευρωπαίο και του αναδεικνύει την ταυτότητα που αναζητεί.   

Ποίες είναι οι βασικές αγόρες που έχετε ήδη ανοίξει και δουλεύετε, και ποιές είναι αυτές που εμφανίζουν δυναμική;
Έχουμε παρουσία σε 34 χώρες. Ωστόσο με βάση την εμπορική μας προσέγγιση, προσπαθούμε να εστιάσουμε στις βασικές αγορές. Στο επιχειρηματικό μοντέλο που έχουμε υοθετήσει σε αυτές τις αγορές είναι διαφορετικό από τις υπόλοιπες, θα έλεγα ότι οι βασικε΄ς αγορές για τα Ελληνικά γαλακτοκομικάπ προϊόντα είναι Γερμανία, Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Σουηδία, και μετά έρχονται οι αγορές που έινια πιο εξωτικές όπως Ρωσία, Κίνα και Αμερική.

Απο αυτές ποια εμφανίζει δυναμική ανάπτυξη;
Μεγάλη ανάπτυξη – κυρίως στο γιαούρτι - εμφανίζει η Ιταλία η Μεγάλη Βρεταννία και η Γερμανία. Να σας δώσω ένα στίγμα: σήμερα το σύνολο των εξαγωγών ελληνικών τυροκομικών προϊόντων είναι περίπου 250 εκατ. ευρώ. Μιλάμε για 35 χιλιάδες τόνους φέτα και 25 χιλιάδες τόνους στραγγιστό γιαούρτι. Η Γερμανία αγγίζει τα 80 εκατ., η  Μεγάλη Βρετανία 60 εκατ.  και η Ιταλία περίπου 40 εκατ. Τις αγορές τις αντμετωπίζουμε όχι σαν κάτι μακρινό, έχουμε σκύψει, παρακολουθούμε τις στάσεις με δικούς μας ανθρώπους και εταιρείες και προσπαθούμε να τοποθετήσουμε τα δικά μας προϊόντα κάτω από το δικό μας brand.

Ti ζητάει ο ευρωπαίος καταναλωτής;
Ο καταναλωτής λίγο-πολύ αναζητά παντού το ίδιο πράγμα: προσπαθεί να μεγιστοποιήσει την αξία μέσα από την συναλλαγή που κάνει. Ξέρετε σε κάθε συναλλαγή ο καταναλωτής προσπαθεί να μεγιστοποιήσει το όφελός του. Σαφώς σε κάθε κατηγορία είναι διαφορετικές οι ανάγκες και οι προσδοκίες. Στο εξωτερικό αυτό που υπόσχεται η εταιρεία μας είναι: αυθεντικότητα, υψηλή διατροφική αξία και ιδιαίτερο γευστικό προφίλ. Αυτό το αναγνωρίζει ο καταναλωτής.
Από την άποψη των προϊόντων, ποια εμφανίζουν δυναμική;
Σίγουρα η ελληνική φέτα η οποία διατίθεται σε διαφορετικές μορφές. Η φέτα «τρέχει» με μία αύξηση 7% σε ευρωπαϊκό επίπεδο ανάπτυξης. Στο στραγγιστό γιαούρτι είναι διψήφια τα ποσοστά ανάπτυξης. Εμείς αυτό που προσπαθούμε είναι να δουλέψουμε σε διάφορα επίπεδα και κυρίως σε αυτό της καινοτομίας.

Δώστε μας ένα παράδειγμα;
Ένα νέο project καινοτομίας παρουσιάσαμε επίσημα στην Anuga, στη διεθνή έκθεση τροφίμων στην Γερμανία, με πραγματικά ιδιαίτερο ενδιαφέρον από την επιχειρηματική κοινότητα. Είναι το spread, που έχει 2 βασικά συστατικά: έχουμε παντρέψει τα πιο δημοφιλή και υψηλής θρεπτικής αξίας συστατικά που είναι η φέτα και το στραγγιστό γιαούρτι και έχουμε φτιάξει ένα πάρα πολύ ωραίοspread το οποίο μπορεί ο μέσος Ευρωπαίος να απολαύσει την αυθεντικότητα της Ελληνικής διατροφής μέσα από έναν άλλο τρόπο.

Πως το υποδέχτηκαν οι ξένες αγορές;
Πολύ θετικά. Αρκεί να σας πω ότι μέσα σε λιγότερο από δύο εβδομάδες, από την ημέρα που το παρουσιάσαμε κλείστηκαν συμφωνίες σε Αυστρία και Γαλλία.

Σε επίπεδο τιμών πως κινείται;
Είναι στα ίδια επίπεδα που είναι και η φέτα, γιατί το κύριο συστατικό του προϊόντος είναι η φέτα. Σκοπός μας είναι να φέρουμε νέες προτάσεις διατροφικές στο τραπέζι του μέσου καταναλωτή. Επίσης δουλεύουμε πολύ στο δικό μας τομέα R&D στο οποίο επενδύουμε σημαντικά ποσά κάθε χρόνο, γαι την ανάπτυξη νέων συσκευασιών που θα προσφέρουν θα έλεγα ιδιαίτερη πρακτικότητα. Επίσης θα ήθελα να τονίσω ότι υπάρχει μια μικρή τάση η οποία έχει καταγραφεί για την επιθυμία του καταναλωτικού κοινού να αγοράσει μικρότερες συσκευασίες. Αυτό ίσως να συνδέεται και με τις δυσκολίες που περνάει η Ευρώπη.

Αντιμετωπίζεται χτυπήματα κάτω από την μέση από ξένους ανταγωνιστές στο επίπεδο της φέτας;
Πιστεύω ότι αναφέρεστε σε αγορές εκτός Ευρώπης, γιατί στην Ε.Ε. η αγορά είναι προστατευόμενη, οπότε δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα. Εκτός Ε.Ε. η αλήθεια είναι ότι οι συνθήκες είναι ιδιαίτερα δύσκολες γιατί το brand φέτα μπορεί να το κάνει χρήση όποιοσδήποτε παράγει λευκό τυρί. Άρα από αυτην την άποψη θα έλεγα ότι δεν υπάρχει αυτή η ασπίδα της προστασίας, από τη άλλη μεριά θεωρώ όμως και θέλω αν το καταθέσω αυτό, γιατί το έχουμε βιώσει το έχουμε δει. Ακόμα και σε αυτές τις αγορές όπου δεν υπάρχει αυτή η προστασία του ΠΟΠ προϊόντος βλέπουμε ότι ηoriginal φετα είναι πολλές φορές ζητούμενο από τους πελάτες. Αρκεί να σας πω ότι οι μεγάλοι διεθνείς λιανέμποροι, έχουν εντάξει στο χαρτοφυλάκιο τους την Ελληνική φέτα την originαl φέτα ή το Ελληνικό γιαούρτι σαν ένα βασικό κομμάτι του ποϊοτικού χαρτοφυλακίου τους. Αυτό αναδυκνείει την δύναμη που έχει το αυθεντικό Ελληνικό προϊόν.

H εξωστρέφεια πάντως είναι η πηγή της δύναμης της επιχείρησης;
Είναι αλήθεια ότι αυτό που λέτε έχει υιοθετηθεί στο τριετές πλάνο που ξεκινήσαμε πριν από 3 χρόνια. Οι δυνατότητες ανάπτυξης από τις ξένες αγορές είναι σημαντικές. Εμείς θα συνεχίσουμε στον δρόμο αυτό αρκεί να σας πω ότι σήμερα το 25% του συνολικού μας κύκλου εργασιών προέρχεται από τις διεθνείς αγορές στόχος μας έιναι αυτό να ισοσκελιστεί, να γίνει 50-50 σε ένα βάθος 3ετίας. Πιστεύω ότι μέσα από αυτή την στρατηγική θα προκύψουν οφέλη και θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα καλύτερα την παραγωγική μας βάση και σαφώς να συνεχιστεί το πλάνο των επενδύσεων. Επομένως θεωρώ ότι αυτό το μοντέλο - να βλέπουμε το «μεγάλο χωριό», τον πλανήτη και τις ανάγκες του - είναι η μεγάλη πρόκληση που κάθε κύτταρο της επιχειρηματικής κοινότητας θα επιδιώξει να εκμεταλευτεί για να προχωρήσει.

Ίσως αυτό να ήταν και το θετικό από την κρίση;
Είναι αλήθεια ότι την δεκαετία του 2000 ήταν μια δεκαετία που μας… κοίμησε. Η επιχειρηματική κοινότητα έδειχνε περισσότερο ενδιαφέρον στην εσωτερική αγορά. Σήμερα, το σύνολο των υγιών επιχειρηματικών σχημάτων βλέπουν τις αγορές του εξωτερικού. Η λέξη-κλειδί για το εξωτερικό είναι αξιοπιστία, και την αξιοπιστία την βιώνει ο διεθνείς λιανέμπορος μέσα από την σχέση, την τήρηση του συμβολαίου, την σταθερή ποιότητα το απόλυτα σωστό και ασφαλές προϊόν το οποίο αυτό το χτίζει κανείς εάν κατακτήσει κανείς αυτό το επίπεδο πλέον οι πόρτες είναι ανοικτές. Και επίσης χρειάζεται μεγάλη επένδυση σε αυτό το κομμάτι, κυρίως στο παραγωγικό κομμάτι γιατί βλέπουμε πολλές εταιρείες δεν προετοιμάζονται κατάλληλα για το εξωτερικό βλέπουν μόνο την εξωτερική εμφάνιση και δεν κοιτάνε από πίσω τις ατέλεις τις αδυναμίες που υπάρχουν στην παραγωγική τους μηχανή.

Πηγή : Traveltimes

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Export Academy

Export Academy