Σελίδες

Τρίτη 27 Μαρτίου 2012

CEOs μην μιλάτε για την καινοτομία. Κάντε την πράξη!

BusinessWeek
Του Thomas D. Kuczmarski(*)

Έχω οδηγηθεί στο συμπέρασμα ότι χάνεται πολύτιμος χρόνος στην προσπάθεια μύησης των διευθυντικών στελεχών μιας επιχείρησης στην καινοτομία. Αυτός που πραγματικά χρειάζεται να διδαχτεί την πρακτική της εφαρμογή είναι ο CEO της επιχείρησης. Όποια άλλη παράμετρος θεωρείται σημαντική για την «συλλογή» των καρπών της καινοτομίας πηγάζει από αυτή την απλή παρατήρηση.
Η καινοτομία είναι μια αλήθεια που κρύβεται πίσω από τη μάσκα της ρητορικής. Είναι αδύνατο να βρεις έναν CEO που να μην ξέρει να μιλά την γλώσσα της καινοτομίας. Ακούει κανείς συχνά: «Η καινοτομία είναι η ψυχή της επιχείρησής μας» ή «Το απαραίτητο συστατικό για την ανάπτυξή μας". Η αλήθεια είναι ωστόσο ότι πάρα πολλοί επιχειρηματικοί ηγέτες δεν πράττουν ανάλογα -και εκεί είναι που το βελάκι χάνει το στόχο του.

Οι συνάδελφοί μου και εγώ κάναμε μια έρευνα σε δείγμα 87 αμερικανικών επιχειρήσεων που παράγουν αγαθά και υπηρεσίες. Θέλαμε, πίσω από την φωτεινή ταμπέλα της καινοτομίας, να μάθουμε περισσότερα σχετικά με τις βέλτιστες πρακτικές των εταιρειών που καινοτομούν με επιτυχία αλλά και γιατί οι υπόλοιπες υστερούν. Στο πλαίσιο της έρευνάς μας, ορίσαμε μια εταιρεία ως "επιτυχημένη" στον τομέα της καινοτομίας εάν περισσότερα από τα μισά νέα προϊόντα ή υπηρεσίες που παρήγε πληρούσαν τα κριτήρια που είχε θέσει η επιχείρηση για την επιτυχία με βάση τα προβλεπόμενα έσοδα και κέρδη. Οι εταιρείες στις οποίες το ποσοστό αυτό δεν ξεπέρασε το 49% κρίθηκαν "αποτυχημένες." Ακολουθούν ορισμένα από τα συμπεράσματά μας.


Είναι σημαντικό να ακολουθείται μια στρατηγική καινοτομίας.
Το 66% των «επιτυχημένων» επιχειρήσεων έχουν χαράξει μια σαφή στρατηγική καινοτομίας, ευθυγραμμισμένη με την ευρύτερη εταιρική στρατηγική. Μόνο το 22% των «αποτυχημένων» διέθεταν ανάλογη στρατηγική.


Είναι σημαντική η επιδίωξη της καινοτομίας υψηλού ρίσκου –και άρα υψηλότερων αποδόσεων.
Στις «επιτυχημένες» επιχειρήσεις, το 26% των εσόδων από νέα προϊόντα και υπηρεσίες προέρχεται από τις νέες για τον κόσμο καινοτομίες. Μεταξύ των «αποτυχημένων», το αντίστοιχο ποσοστό είναι μόλις 7%.


Η ηγεσία στην καινοτομία είναι κλειδί για την επιτυχία.
Στο 64% των «επιτυχημένων» επιχειρήσεων υπήρχε ο διακριτός ρόλος του επικεφαλής καινοτομίας. Το αντίστοιχο ποσοστό στις επιχειρήσεις που «απέτυχαν» διαμορφωνόταν στο 50%. Οι δύο αριθμοί φαίνεται παραδόξως να βρίσκονται αρκετά κοντά έως ότου κανείς κάνει ένα βήμα πιο πέρα και παρατρήσει ότι στις «επιτυχημένες» εταιρείες ο υπεύθυνος για την καινοτομία δίνει αναφορά στον CEO, στο 47% των περιπτώσεων –σε σύγκριση με ποσοστό 15% στις «αποτυχημένες» επιχειρήσεις.


Ο διευθύνων σύμβουλος πρέπει να είναι ο επικεφαλής καινοτομίας.
Στο 62% των επιτυχημένων επιχειρήσεων, ο Διευθύνων Σύμβουλος συμμετείχε ενεργά στη διαδικασία του σχεδιασμού νέων προϊόντων και υπηρεσιών, σε σύγκριση με ποσοστό 30% μεταξύ των αποτυχημένων επιχειρήσεων.

Οι λόγοι που ακούσαμε για την αποτυχία νέων προϊόντων ή υπηρεσιών περιλαμβάναν τον κακό σχεδιασμό και εκτέλεση, την έλλειψη κατανόησης των αναγκών της αγοράς ή και την απουσία εσωτερικής στήριξης. Συνολικά, το 68% των εξηγήσεων που δόθηκαν για την αποτυχία στην καινοτομία αφορούσαν παράγοντες που μπορούν να ελεγχθούν από μια επιχείρηση.

Στο τέλος όμως, είναι οι ίδιες οι λέξεις αυτές που μετράνε. Στην περιγραφή της κουλτούρας καινοτομίας της επιχείρησής τους, οι «επιτυχημένοι» χρησιμοποιούσαν όρους όπως αναζωογώνηση, συνεργασία, επίθεση και ανάπτυξη. Αντίθετα οι ανεπιτυχείς μίλησαν για έλλειψη, περιορισμό, απομόνωση, αδυναμία και απουσία φιλοδοξίας.

Η καινοτομία είναι ένας όρος εύκολος και βολικός να αναφέρεις. Η εφαρμογή στην πράξη είναι ένα από τα βασικά έργα ενός ηγέτη. Κάθε CEO που θέλει να καρπωθεί τα οφέλη της καινοτομίας μέσα από τα καθαρά του κέρδη πρέπει να αναγνωρίσει ότι είναι απαραίτητη μια κουλτούρα που θα διαχέεται σε κάθε γωνιά της επιχείρησης. Η μεταφορά από τη θεωρία στην πράξη ξεκινά από τα υψηλότερα κλιμάκια.



Ο Thomas D. Kuczmarski είναι ιδρυτής και πρόεδρος της Kuczmarski&Associates, μια εταιρεία συμβούλων καινοτομίας με έδρα το Σικάγο και συγγραφέας πέντε βιβλίων. Διδάσκει μαθήματα καινοτομίας προϊόντων και υπηρεσιών στη Σχολή Διοίκησης KelloggGraduate του Πανεπιστημίου Northwestern του SchoolofManagement εδώ και 29 χρόνια.


(*) αναδημοσίευση από το http://www.capital.gr/businessweek/articles.asp?id=1450572

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Export Academy

Export Academy